Anonym skrev 2008-10-29 09:19:36 följande:
Jag vet inte vad folk menar riktigt när de säger att "känslorna är borta". För normalt tycker man ju om varandra när man levt så länge ihop och nära inpå, om man behandlar varandra väl vill säga.Så om förutsättningen är att man tycker om varandra och trivs ihop vad är det då som händer?Attraktion, "pirret" det går ju upp och ned och kräver massor av underhåll för att finnas där.Tror man att man kan vara som nykär efter åtta år utan att lägga ner MASSOR av jobb på det då har man nog fått verkligheten om bakfoten...Sedan kan det naturligtvis vara så att han har hamnat i nån livskris där han börjar ifrågasätta allt och alla, och skyller osäkerheten som finns i honom själv på att eran relation är försvagad? Jag vet inte. Men jag vet att TVÅ personer MÅSTE vara villiga att anstränga sig för att det ska hålla.
Första anonym(jag) här.
Visst förstår jag också att pirret och nykärheten inte går att behålla livet ut. Men mellan pirr och vanlig vänskap finns det ett mellanläge där man har mer känslor för sin partner än vad man har för sina vänner. En innerlighet, en djupare känsla för att man vill leva nära ihop, osv. När den känslan försvinner och övergår till vänskap eller tom ovänskap.
Det handlar inte om någon 40-årskris med åldersnoja. Det handlar inte om att man längtar efter att leva singelliv med partaj varje helg. Det handlar om att man som individ mår bättre av att leva ensam än av att leva tillsammans med sin partner.
Då skulle man ju kunna säga att partner mår bättre av att fortsätta i förhållandet och alltså ska man uppoffra sig och stanna kvar. Men jag tror faktiskt inte att partnern mår bättre av att fortsätta förhållandet. Det äter upp hela ens självkänsla när man vet/känner på sig att ens partner bara stannar kvar för att uppoffra sig. Att hela tiden tassa på tå och vara till lags för en partner som egentligen vill vara ensam men som biter ihop för din skull.