• LJF

Idag ska jag "anmäla" mig som äggdonator:-)

Jag tror de tar ett andra HIV test efter 6 mån. Jag brode veta eftersom jag själv donerat ägg men man glömmer så lätt.

• LJF

Jag hade inga problem med hormonbehandlingen, däremot mådde jag psykist väldigt dåligt av p-pillren jag åt innan. Jag blev lite svullen i magen efter ett par dagar in i behandlingen. Själva ingreppet tyckte jag var helt ok det stack till lite men de var så vänliga att de fyllde på medicinen tror jag att sen var det inga problem. Jag fick däremot väldigt ont efter äggplocket så jag åkte tillbaka ett par dagar efter och fick värktabletter och antibiotika, men jag ansåg inte att det var så stora besvär jag hade gärna donerat en till gång men jag hade åldern emot mig.

• LJF

Frivolten
    Jag tänkte väldigt noga igenom att någon ev skulle komma och söka upp mig i och med att jag skulle donera ägg. Eftersom jag har egna barn så är jag inte den enda som kan bli påverkad av det. Jag frågade innan donationen om man som donator hade rättigheten att få reda på om det blev något resultat av donationen. Det hade jag möjlighet att få reda på. Jag kände för min del att det var viktigt att få reda på hur det hade gått, så jag kan vara så ärlig som möjligt till mina barn om det skulle födas barn med liknande gener som mina barn. Jag vet att det tyvärr inte blev något av mina ägg.

• LJF

36 var åldersgränsen på huddinge när jag donerade, jag tror den varierar lite mellan sjukhusen.

• LJF

Jojo75
    Jag är inte 100% säker men jag tror att först äter man p-piller för att ställa in menscykeln så att det ska passa så bra som möjligt med mottagare. Resterande av medicinen jag tog var sprutor (gissar på att alla sprutor var olika hormoner), för att producera "många" ägg och så ställs doserna in under själva medicineringen beroende på hur kroppen svarar för att det ska klaffa så bra som möjligt.

• LJF

Jag tyckte jag hade regelbunden mens också, man jag tyckte inte att det kändes som om jag hade något val (jag har aldrig förrut reagerat på p-piller tidigare så jag tänkte inte så jättemycket på det). Mitt råd är att ringa närmsta klinik som gör äggdonationer och höra om de kan tänkas gör på något annat sätt.

• LJF

Nä, jag har nog inte skrivit det sammansatt någon stans, jag har frågat och svarat i endel trådar här på FL. Det var ca 1,5 år sen. Tyvärr blev det ingen bebis av mina ägg. Jag hade gärna ställt upp en gång till men jag har uppenbarligen endast en äggstock som producerar ägg, så det blev inte så många ägg, dessutom var jag på gränsen med åldern så de tyckte inte att det var någon ide.

• LJF

De kan nog ta så många ägg som bildas och är mogna, man kan visst råka ut för något som heter överstimulering (vet inte riktigt vad det är men de som håller på i IVF svängen har nog koll på det), på mig fick de ut 7 ägg tror jag. Jag tror att jag hade möjlighet att välja om jag ville donera till 1 eller 2 par men det blir endast till 2 par om det blir tillräckligt med ägg. Vilket jag inte tror att 7 var. Jag valde iallafall 2 par om ägggen var tillräckligt många.

• LJF

På huddinge hade de 36 års gräns men jag tror den varierar lite beroende på klinik. Det tar dessutom 6 månader från det man börjar tills man kan donera, tror att det var 6 månader mellan blodprovet det skulle vara. Jag hade tänkt att donera 1,5 år tidigare än jag gjorde men jag blev oplanerat gravid så jag fick vänta tills jag ammat färdigt tror jag det var.

Svar på tråden Idag ska jag "anmäla" mig som äggdonator:-)