• Alexandra84

Var hittar jag fibrer?

Har lite problem med trög mage (är gravid så det ställer väl till det tydligen).
    Och tänkte nu pröva med fibrer, så min fråga är helt enkelt:
    Var hittar jag fibrer? Tänker på mest på i vilken frukt och i vilka grönsaker?

Väldigt tacksam för hjälp

~*~ Lycklig mamma till två, men i april blir dom tre ~*~
  • Svar på tråden Var hittar jag fibrer?
  • Wren

i allt som är lite småjobbigt att tugga!

• gaffsan

Ät alla frukter utom banan. Alla grönsaker utom kokt morot. Knäckebröd, Musli Osv Glöm inte att dricka mycket vätska. Tänk på att vanligt the kan stoppa magen.

• alex1

De flesta (om inte alla!) frukter o grönsaker innehåller fibrer. Ät mycket grön sallad, äpplen, päron etc. Själv fick jag köra med katrinplommondryck när jag var gravid... Inte så gott men väldigt bra för trög mage (du hittar den i din matbutik bland grönsaksdrycker). Linfrön är också jättebra, ta lite till fil o flingor. Sen måste man dricka mycket förstås!

• enny signatur

Skulle också rekommendera massa dryck (vatten) till fibrerna. Fullkornspasta och liknade är ju rätt bra annars, men frukt/grönt har jsg inte helt koll på. Vet att russin varit nyttigt för mig.

• Alexandra84

Tack så jätte mycket för hjälpen!
    Ska iväg till affären och handla lite frukt nu

~*~ Lycklig mamma till två, men i april blir dom tre ~*~
  • selmasmamma

En eller två kiwi till frukosten funkar kanon!

• ric69
    gaffsan skrev 2008-10-29 16:57:29 följande:
    Ät alla frukter utom banan. Alla grönsaker utom kokt morot. Knäckebröd, Musli Osv Glöm inte att dricka mycket vätska. Tänk på att vanligt the kan stoppa magen.
    Det finns fiber i banan också

Rickard
  • gaffsan

Jo fiber finns men banan kan verka stoppande

• Jaccan

I havregyn är det 13% kostfiber. Går att göra mycket smarrigt så som olika drinkar, eller som min favorit havregrynsgröt! Mums =D

• Jaccan

Ursäkta mig. 16% skall det stå.

Svar på tråden Var hittar jag fibrer?