• Anonym (orolig)

Hur vet man om man har hjärtflimmer?

Har på sista tiden ibland haft nån slags "obehaglig känsla" över bröstkorgen och upp mot halsen/svalget, känns som om det "vibrerar lätt och fort" på nåt märkligt sätt. Men pulsen känns normal, lite högre kanske men det kan ju vara för att jag blir orolig också... är 20 år och undersökt u.a.

denna känslan av snabba vibrationer kan även komma när jag spänner magen.

hjälp!!

• Svar på tråden Hur vet man om man har hjärtflimmer?
  • Anonym (orolig)

kan det vara magen eller nånting? men känns det verkligen så?
    känns ju som det är hjärtat

håller på att få panik här

• Anonym

det är nog bara hjärtklappning får de hela tiden

• Anonym

Ditt hjärta kanske slår extraslag utan att det för den sakens skull behöver vara flimmer. Extraslag är jättevanligt, de flesta har det nångång då och då, en del oftare än andra. Känslan man får då kan vara att man liksom inte "hinner med" att andas, att hjärtat rusar iväg en liten stund. Pulsen brukar då oftast vara normal.

Vid ett hjärtflimmer så är pulsen (oftast) ganska snabb och alltid oregelbunden. Flimmer kan vara väldigt obehangligt och kan ibland göra ont, men mest känner man sig trött och andfådd. Flimmerepisoder brukar hålla i sig betydligt längre än vad perioderna med extraslag gör.

• Anonym

det som du beskrivet TS får jag ofta vilket är hjärtklappning ibland när jag anstränger mig el ska lägga mig el när jag får ångest . väldigt vanligt fast fruktansvärt obehagligt !

• Anonym (orolig)

tack för lugnande svar.

• Anonym

Undrar också... ?..har hjärtrusningar i vila. Kan det vara flimmer ?

• Anonym
    Anonym skrev 2012-11-11 17:57:16 följande:
    Undrar också... ?..har hjärtrusningar i vila. Kan det vara flimmer ?
    Det kan vara att du har irritation från magen bara, typ sur mage, eller att det är ångest eller så. Hjärtflimmer kommer inte för att man lägger sig ned bara, tror inte det är så vanligt bland yngre heller. Om man absolut tror man har det finns blodtrycksmätare man kan köpa själv på tex apoteket som visar hjärtflimmer.
  • Olympia

Känn på pulsen, endera på halsen eller på handleden.
    Kommer slagen regelbundet är allt normalt.
    Känns pulsen oregelbunden kan det vara flimmer.
    Men flimmer brukar mestadels drabba äldre personer.

• Anonym (ida)

Kan vara extraslag som någon ovan i tråden nämnde, som bland annat kan märkas av mer och bli flera vid exempelvis koffein och nikotinintag. Vilka undersökningar gjordes förutom ett vilo-ekg (som jag antar att du fick)? Kanske kan vara en ide att få göra ett 24h ekg då vissa saker kan vara svåra att fånga under dom sekunderna som ett vanligt ekg pågår. Hur länge brukar det hålla i sig? Har du räknat pulsen under dessa episoder?

Svar på tråden Hur vet man om man har hjärtflimmer?