• mkp

Hög puls i öronen?

Lite då och då men framför allt under och ett bra tag efter ansträngning dånar pulsen i mina öron och känns i hela huvudet, susar liksom också när det är riktigt starkt. Det behöver inte alls vara någon kraftansträngning alltså, en kort promenad till köket räcker för att få igång det. Jag vet att man ska känna av pulsen mer nu (är i v 18), men så här högt och mycket, är det normalt?!! Hur är det för er andra?

• Svar på tråden Hög puls i öronen?
  • LillYmer

Kolla blodtrycket en extra gång kanske.

Så där kunde jag känna när jag var mindre och höll på att bli förkyld. Även nu som vuxen när jag är bakfull och båda dessa tillstånd gör ju att hjärtat och trycket jobbar på snabbare än i normala fall.

Tycker du ska gå och kolla det iaf för att utesluta förhöjt blodtryck.

• listo

Det kan vara värt att kolla blodtrycket, men det kan också vara så enkelt som att det är slemhinnorna i dina öron som är svullna.

Under graviditeten blir slemhinnorna med känsliga och också mer svullna, det är därför det t.ex. är så vanligt med nästäppa när man är gravid.
    När jag är på väg att få öroninflammation börjar det alltid med att öronen sväller igen och då hör jag min puls i huvudet på det vis du beskriver.

Jag erkänner, jag gav Anso klamydia
  • Chica73

Jag hör min puls i öronen ibland men har inga problem med blodtrycket. Är dock förkyld igen så det kan nog bero på det....

• mkp

Tack för svar! Jag ska nog kolla upp blodtrycket för säkerhets skull då. Det är vanligtvis väldigt lågt, men minns att läkaren påpekade att det hade blivit klart högre sist jag var där. Förhoppningsvis är det väl bara slemhinnor som spökar, men bättre att vara på säkra sidan.

• sarahara

det kan också vara själva graviditeten som ger sådana besvär. i och med att vätskebalans ändras i kroppen så är det inte helt ovanligt med öronsymptom såsom pulsslag, öppetstående örontrumpet och övergående ansiktsförlamnng(ansiktsnerven ppasserar i anslutning till örat).

• ToKar

Jag får ofta lock i öronen och känner pulsen. Men då har jag alldeles för lågt BT, borde vara tvärsom egentligen tycker man, men icke...

• Glenni

Jag har haft samma sak i mer än ett år innan jag blev gravid. Jag var på vårdcentralen och blev remitterad till Öron- Näsa- Hals där en läkare bland annat lyssnade på artärerna på halsen, eftersom detta ljud tydligen i ovanliga fall bero på en förträngning i dessa kärl. Så var inte fallet utan han menade att det förmodligen var så att det var något litet kärl som klämts ihop litegrann precis vid/i örat. Det växer ofta bort av sig själv! Det gjorde det också för mig men nu de senaste veckorna har ljudet kommit tillbaka (Är i v 24).

Be att få bli kollad om du är orolig!

• Kiicki

Jag har också precis som dig hört pulsen högt och tydligt utan att tyckt att jag har anstärngt mig. Har haft både högt och lågt blodtryck.. Men de har aldrig varit någon fara:) det har kommit och gått hela graviditeten, är i v 36 nu..

• mkp

Tack för alla svar! Jag ringde sjukvårdsupplysningen nyss, och de sade ungefär som ni, och tyckte jag skulle ta mig in till mvc så snart jag kan för att kolla blodtrycket för säkerhets skull.

Tänk vad många skumma småkrämpor man får som gravid, jag hade inte en aning innan!

Svar på tråden Hög puls i öronen?