Någon som kan detta med f-skatt?
Om jag har en vinst på 20000 efter alla avdrag och liknande att ta ut i lön räknar man såhär då?
Först 30% av 20000 i egenavgifter och sedan 30% av summan i inkomstskatt? Och det som blir kvar blir min nettolön?
Om jag har en vinst på 20000 efter alla avdrag och liknande att ta ut i lön räknar man såhär då?
Först 30% av 20000 i egenavgifter och sedan 30% av summan i inkomstskatt? Och det som blir kvar blir min nettolön?
Hej,
Detta är inte så enkelt. Antar att du har en enskild firma...
Vinst minus skatt är resultat. Vad du tar ut räknas som eget uttag och påverkar inte resultatet. Förslag är att du tittar på skatteverkets hemsida.
ja men det är där jag läst och fattar inte.
Avdragen behöver man ju inte skatta för utan vinsten efter skatten som jag förstått det.
Alltså vinsten är väll det man har kvar när alla avdragen är gjorda?
skrev lite fel där.
Alltså jag vet att allt man har kvar räknas som vinst och det var det jag menade. alltså resultatet efter avdragen för avdragen behöver man ju inte skatta för väll?
Man brukar säga att på en hundralapp tjänar man ca33kr.
Då är soc. avgifter, skatt, och allän pension avdragen.
Då har du 33kr kvar. På detta ska du betala ev. övriga fakturor ex. om du jobbar med hudvård så ska produkterna du använder betalas på dom 33kr.
Men där har du även en moms att "dra av".
Det spelar ingen roll hur mkt du tar ut i lön. Skatten beräknas på vinsten i firman.
Vinsten i firman blir alltså det som är kvar efter alla utgifter och avgifter.
Avdragen skattar du som sagt inte för, det betalar du moms med. Dvs. en annan typ av skatt.
Ja men drar du av alla de avgifter så är det ca 33kr som är vinsten. Man tjänar inga stora pengar som småföretagare..tro mig jag vet.
Min revisor förklarade det hela enkelt med tat tar du ut en lön på 10,000kr i månaden så ska du ha 30,000kr att betala dom med.
100kr= ca 33kr efter skatt och avgifter.
Anonym (undrar) skrev 2008-10-29 21:40:39 följande:
Men hade du betalat skatt på dom 20.000? I sådana fall så är det ju det du kan ta ut i lön? Då har du ju betalat skatt och avgifter redan,,om det var så du menade..
Men det står ju tydligt hur det är räknat!
Du har tjänat 10.000 kronor
Så gör du ditt schblonavdrag på 25% - 2500
Resultat 7500
Det resultatet ska du betala egenavifter på som varierar lite beroene på hur många karensdagar du har valt men säg 31%. 31% på 7500 är 2325 kronor.
Sedan ska du betala skatt på samma resutat, 30% (som ju egentligen nog är högre än vad du betalar) är 2250.
Från dina 10.000 ska du alltså betala dels 2325 kronor i egenavift + 2250 kronor i skatt, kvar netto i hand är 5425 kronor.
Att du gör ett shablonavdrag på 25% innebär ju inte att några pengar försvinner, det avdraet är bara till för att få med egenavgifterna som en kostnad i företaget.
jo, fats när man sitter sig med den papper från skatteverket så blir det ju inte så!
Jag har drivit egen firma som konsult i 6 år och jag räknar med att 70% försvinner till skatt och egenavgifter av det jag drar in. Det stämmer nästan alltid i redovisningen, folk får lätt för sig att man tjänar multum som egen men då står man också för ALLT.
Tänk att du ska betala skatt, försäkringar, pension, semesterersättning osv som egen, då äts kakan upp väldigt fort.
linlugg ja, då räkna vi inte fel då!
Oj stackare som betalar så mycket i skatt.
mern man behöver inte betala mer än knapt 50% som tydligt visas ovanför.
Jag har dirivit egen firma i 3 år och om jag har en vinst på 20000 betalar jag 9000 i skatt och behåller 11000 själv.
iubirea adevãratã skrev 2008-10-30 00:29:07 följande:
I brochyren till skatte och aviftsanmälningar finns en mall, är det de du menar? Där skriver man lart och tydligt ut i en ruta att skatter/avifter kan eräknas till ca 64% av ÖVERSKOTTET i firman, lite varierane då utifrån sattesatsen är du bor.
Har du tjänat 100.000 innebär det alltså att du ska betala unefär 48.000 i skatter och avifter, dvs nappt hälften av ditt resultat.
Om du har ett resultat på 100.000 så är överskottet efter schablonavdraget 75%, dvs 75000. 64% på 75000 är 48.000. Att du räknar av schalonavdraget påverar ju inte på något sätt mängen pengar du har, det är en matematisk formel för att du inte ska behöva betala skatter på den delen av ditt resultat som du ska använda till att betala dina egenavgifter.
Tro mig, min revisor är en auktoriserad revisor som har drivit firma i 30 år och kan det där.
Med revisorspråk med schablonavdrag osv. förstår inte vi "vanliga" vad det innebär.
Räknar man med att man har ca. 30procent kvar så är det större chans att man klarar sig utan större skattesmällar.
Därför ska man inte räkna med 50 procent.
Men alla gör ju som dom vill.