• Norea

Öppet upp till nock i sovrum

Vad tror ni om att ha ett sovrum som har träpanel upp i nock med stora takbjälkar. Ska man låta allt vara kvar i naturlig träfärg eller ska man vitlasera taket? kanske låta bjälkarna vara bruna eller ska de också vara vita? nån som har nån bild eller råd?

• Svar på tråden Öppet upp till nock i sovrum
  • Maijlo

Vi håller just på att renovera ett rum i den stilen. Vi har valt att måla bjälkar och tak vita eftersom jag vill ha ett ljust intryck i rummet. Bjälkarna är ganska låga så ifall de hade varit bruna skulle de ha blivit ett trångt intryck i rummet. I vårt kök har vi också bjälkar men de sitter högre upp intill innertaket. De har vi gjort bruna mot ett vitlaserattak med inbyggda spotlights.

• Maijlo

Nej, det är inte klart än heller så det är inte så mycket att se.

• Maijlo

Jag har förresten en liten köksbild om du vill titta i mitt galleri. Den är ju inte på taket direkt, men ändå.

• Norea

åhh grönt kakel eller mosaik ska vi också ha i köket. har inte hittat nån perfekt nyans än. var kommer ert från?

• Duracellkaninen

Vi har öppet upp i nock i vårt sovrum med vitmålad panel/pärlspont, men har valt att ha takbjälkarna omålade. Dock är de ej jättemörka, utan mer åt ekfärgshållet. I ett annat rum har vi dock målat dem vita, då de fick färg på sig av misstag...båda varianterna är snygga; i vårt sovrum ger de mer värme till rummet då de matchar ekmöblerna.

• Norea

hmm blir svårt att välja. får väl måla taket först och se hur det ser ut med bjälkarna naturliga. har ni laserat eller målat vitt?

• Duracellkaninen

vi har målat vitt, dock ej kritvit utan sk. "stockholmsvitt" S-0502-Y, då den har lite mjukare brytning. hade laserat tak i år hall innan, men upplevde att det såg svagt rosa ut i vissa ljus, så det blev täckmålat där med. lycka till!

• Maijlo

Förlåt att jag inte har svarat på ett tag. Vårt kakel finns inte att köpa längre, jag frågade min man. Det kanske kan gå att beställa och det var ett riktigt dyrt kakel. Vi var tvungna att efterbeställa lite och det var dyyyrt... Men så är vi nöjda också.

Vi har inte heller kritvitt. I köket är taket laserat och uppe i sovrummet har vi målat bjälkarna helt.

• Norea

hade ni lackad furu i taket innan ni målade? slipade ni eller tvättade taket först i så fall?

• Duracellkaninen

Vi satte nytt tak, så det var grundmålning + två täcklager...

Svar på tråden Öppet upp till nock i sovrum