• Mandel

MÅSTE man känna "ångest" inför att börja jobba efter föräldraledighet?

Alla som jag möter som får reda på att jag ska börja jobba undrar om jag känner ångest inför det eller liknande.
    När jag säger ett bestämt nej och att jag har längtat efter att få börja, tittar de flesta lite underligt på mig.

Är det bara okej för pappor att gilla sin arbetsplats och vilja jobba heltid under småbarnsåren?

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Svar på tråden MÅSTE man känna "ångest" inför att börja jobba efter föräldraledighet?
  • snappi81

Nää jag längtar med tills jag ska börja jobba, så kul är det inte att va hemma!

*För att komma vidare, måste man orka blicka framåt!*
  • Mossagti

Ja, det är bara ok för pappor att gilla att jobba. En mamma måste per automatik enbart älska sitt barn och avsky allt annat som gör livet värt att leva. Punkt.

• Majsan70

Inte måste man ha ångest. Du är fullt normal med dina känslor,. Jag började jobba när minsta dottern var 6 månader o tyckte det var underskönt. Jobbade heltid direkt dessutom.

• Pelargonen

Inte ett dugg! Jag var hemma i 14 månader med dottern och var superglad över att börja jobba igen! Dels för att jag älskar mitt jobb, dels eftersom jag längtade efter rutiner, tid med andra vuxna, äta lunch i lugn och ro, fokus och koncentration på annat än dottern. Att hennes pappa och hon skulle få egen tid och binda banden hårdare gjorde att det kändes helt ok att börja jobba. Ingen ångest.

Sen att jag saknar henne hela tiden, tänker massor på henne och vill hem så fort som möjligt efter att jag slutat är ju en annan sak. Men att vilja tillbaka till jobbet tyder ju på att man trivs på sitt jobb och har en sund fördelning mellan familjetid och egen tid.

• vinkelslip

Jag ser också fram emot att börja jobba i januari. Kommer då att ha varit föräldraledig ett år och det var mer än jag tänkte mig från början...

• Jiffy75

Ååååååhh, jag har ångest för att vara föräldrarledig. Och det är inte för att jag inte älskar mitt barn utan för att jag saknar socialt vuxet umgänge på dagarna och vill ha lite annan stimulans... Varför ska man känna ångest för att börja jobba??? Jag kommer känna ännu mer glädje än jag gjort tidigare för nu är jag verkligen sugen på att jobba och ta för mig av arbetslivet!

• dbgirl

Jag var hemma i drygt 1,5 år med min första och 15 månader med min andra och båda gångerna har jag tok-längtat till att börja jobba! Men visst är det mysigt och roligt att gå hemma oxå. Fast jag behöver ngt mer! Nu jobbar jag 75% och det är perfekt!

• ucka

Nej! JAg längtade tillbaka till jobbet... (och deprimerad blev jag verkligen när alla andra fick börja jobba efter semestern och jag var ensam kvar i mjölk och skrik träsket

• Themis

Jag älskar mitt jobb så nej, det var ingen ångest med det.

Om man inte vill gå tillbaka till sitt jobb så har man ju fel jobb eller fel arbetskamrater-synd att så många stannar och blir bittra istället för att försöka lösa problemet.

Det är trots allt ganska många timmar i ett arbetsliv och jag vill i alla fall inte vantrivas halva min vakna tid.

• Himalya

nä absolut inte. Va hemma me sonen 18 månader. Längtade till jobbet MEN under sommaren kände jag att det va lite synd att det va slut på den tiden lixom. Att just den delen i mitt och hans liv va över. Men det lär man väl stöta på flera gånger. Typ när dom ska börja i skolan osv.
    Super skönt att jobba igen. Speciellt då vi väntar nästa i februari. Att få jobba lite mellan barnen och inte bara va hemma.

• Masmamma

Nä, det tycker jag absolut inte att man måste! Nu gjorde vi så att jag "bara" var hemma cirka 6 månader på heltid med båda barnen och att vi började dela på föräldraledigheten då och jobba 50 % var. Detta upplägg tyckte jag var superbra, för då fick jag fortfarande träffa mina barn en längre stund varje dag, samtidigt som jag höll en bra kontakt med arbetslivet

• Masmamma

Tilläggas ska väl att jag faktiskt började att jobba 100 % när den yngste var cirka 9 månader och detta fungerade alldeles utmärkt. Visst kunde väl dagarna bli långa ibland och längtan efter barnen stor, men jag visste ju att de klarade sig alldeles utmärkt hemma med sin pappa!

• Catti41

Nä definitivt inte. Jag börjar jobba om en månad ungefär, det ska bli jättekul. Då är lillakillen 10 månader och ska vara hemma 7 månader med sin pappa, sen ska jag vara ledig igen. Jag har ångest för en sak och det är att behöva gå ut i vintervädret på morgnarna. Det tycker jag inte om. När jag varit hemma med bebis har vi iallafall inte gått ut förrän tidigast 10...

Jo, jag har ångest för en sak till. Att mina mammakompisar inte ska tycka om min sambo så min son inte får leka med deras bebisar längre... :)

• Ulle75

Du är inte ensam. Var glad och tacksam för att du har ett jobb du trivs med!! Jag har börjat jobba 60% när mina barn varit 10månader och då har vi delat på föräldra ledigheten. Tycker det är en sån bra tid man får båda världarna och dessutom är mannen hemma och fixar städ och disk : )

• EnFruSislak

jag började jobba då min son var tre månader, du kan ju gissa om folk tittade snett på mig... jag hann aldrig längta tillbaks till jobbet, men hade troligen gjort det om jag varit hemma längre. jag gillar mitt jobb jag med.

• The past is now
    Mandel skrev 2008-10-29 20:25:13 följande:
    Alla som jag möter som får reda på att jag ska börja jobba undrar om jag känner ångest inför det eller liknande.När jag säger ett bestämt nej och att jag har längtat efter att få börja, tittar de flesta lite underligt på mig.Är det bara okej för pappor att gilla sin arbetsplats och vilja jobba heltid under småbarnsåren?
    Åhh, jag vet vad du går igenom! Fick många onda blickar och kommentarer, även från bvc!!! Hallåååååå liksom,jag har redan gått hemma i 1½ år!

Jag trivs så bra på jobbet och alt går så bra och mår hur bra som helst! De har en pappa också och det är märkligt att man hela tiden får nämna det.

Nu går barnen i skolan och förskolan,allt helt perfekt!
  • mammachalle

Jag började jobba när min dotter var 9 månader, heltid. Min man var föräldraledig i fem månader innan vi började på förskolan. Detta upplägg funkade bra för oss!
    Bry dig inte om vad andra tycker, känn efter vad som passar dig och er familj. Om magkänslan är den rätta blir era handlingar säkert också de rätta!

• hjärnladyn

Måste man inte alls. Min dotter var 9,5 månad när jag började jobba heltid. Hade iofs grym ångest innan jag började. Men samtidigt längtade jag till jobbet och att få umgås med vuxana igen (som inte pratade amning, blöjor, vaknätter o annat ).

• Catti41

Jag ska dock tillägga att jag tror att jag kommer få lite ångest sen när lillakillen börjar dagis och pappan och jag båda börjar jobba och ett helt nytt liv börjar med att få ihop allt med lämna, hämta, kvällsmat, jobbet, möten, resor osv osv.

Men att jobba när pappan är hemma är ju simpelt.

Svar på tråden MÅSTE man känna "ångest" inför att börja jobba efter föräldraledighet?