Brieost?
Jag råkade äta brieost i dag, det stod på förpackningen att den var gjord på pastöriserad mjölk. Visst borde det vara lungt då?
Jag råkade äta brieost i dag, det stod på förpackningen att den var gjord på pastöriserad mjölk. Visst borde det vara lungt då?
Japp!
Brieost är en dessertost o även om den är pastöriserad ska du inte äta den. brie på tub går bra.
Även om brie osten är pastöriserad så är möglet runt den inte ofarligt... så tyvärr rekommenderas inte brie osten (älskar brie ost själv )
Upphettad går bra, om man har den i mat eller på varma mackor
Livsmedelsverket rekommenderar att man undviker ALLA halvmjuka dessertostar, typ brie, camembert, chevre o.s.v. även om de är gjorda på pastöriserad mjölk.
Men sedan finns det även de som fått svar av SLV att det är okej att äta pastöriserad brie ifall man skär bort möglet på den, för om osten blivit smittad i hanteringen så sitter bakterierna till största del bara på ytan.
Jag vet inte vilket man ska lita mest på...förmodligen den första rekommendationen eftersom det är den officiella, men man får väl läsa på lite om listeria och bilda en egen uppfattning.
Lata kocken Johanna har bra info om listeria i sin presentation, läs där!
Jag skulle vilja säga så här:
Oroa dig absolut inte för den ost du har ätit - men undvik Brie-ostar under resten av graviditeten!!!
Tack för alla svar! Det är nog klokast att låta bli brieost i fortsättningen då...
Ja visst är det tråkigt!
Det jag saknade mest under graviditeten var ett glas rött vin och en god ost....
Gissa om det smakade gott när jag drack första glaset vin på midsommarafton efter nästan 1,5 års uppehåll...
Jag själv älskar allt som heter ost och jag saknar det förfärligt mycket. Men går det bra att äta om det är upphettat? Exempelvis friterat eller i varma mackor eller ädelost sås? Tänk om detta var möjligt. Men går det inte så får det ju vara det är ju för en bra orsak så.
Javisst. All ost går bra att äta om den är upphetta, för de bakterier som KAN finnas i osten och vara skadliga, dör vid 70 grader.
lyssna på listo - hon har koll
och den som vill ha mer info kan ju ta och läsa lite i min presentation precis som listo sa
Visst är det tur att man kan äta ostarna upphettade
Det missade jag vid min första graviditet, men lite ädelostsås eller en god varm macka med god ost på gör att åtminstone inte jag saknar ostarna så fruktansvärt mycket denna gången
LeAnna
du har väl inte missat att de finns som smältost oxå?
och smältost (=sån på tub) är steril och alltid OK för gravida
så då kan du ha chevre, brie, blåmögel och ädelost på varenda macka om du känner för det
Har fuskat några gånger och ätit brie, och än så länge mår bebis bra.
Älskar ost, det är det bästa jag vet. Men man får väl njuta av andra saker, som typ Salta favoriter. Har helt fått dille på det!
Rexxa
tyvärr så märker oftast inte mamman av en Listeriainfektion annat än möjligtvis lite förkylningssymptom...
Det syns dessutom inte på UL så tyvärr finns inget sätt att veta att bebben är OK (även om risken för att han/hon itne skulle vara det är ytterst pytteliten - ca ett barn per år föds med listerios)
Åhh vad underbara ord jag fått läsa här. Gissa om jaska ner till konsum och köpa varenda ädelost på tub jag kan hitta. *vattnas i munnen.*