• Anonym (Skabb)

Jag har fått skabb!!!!

Jag har under ca en månad haft kliande utslag på kroppen. Jag har varit hos läkaren ett par gånger och först fått diagnosen allergi och sedan infektion i hårsäckarna.
    Igår svimmade jag och tappade känseln i huden så det blev ilfart till akuten. Efter mycket om och men konstaterade de att det är skabb jag har fått. Det som hände igår var en allergisk reaktion på alla bett.
    Nu till mitt problem, jag har haft det länge, det har kliat vansinnigt på nätterna så jag inte kan sova, jag har varit tre gånger hos läkare a´300 kr (tot 900 kr) och fått medicin för ca 1500 kr.
    Jag kan nu med facit i hand säga när jag blev smittad, vi var med mitt arbete och red på islandshästar och hästarna hade skabb. Inkubationstiden stämmer perfekt.
    Vad ska jag göra, ringa upp hästägare och kräva pengarna tillbaka eller ska jag gå via mitt arbete. Jag vill helst inte gå via arbetet eftersom skabb i mina öron är rätt så vidrigt och jag vill inte det ska komma ut på min arbetsplats att jag fått det (även om det kommer från en häst).
    Vad hade du gjort och hur äckligt tycker du det är med skabb?

• Svar på tråden Jag har fått skabb!!!!
  • Anonym

Stackare.
    Jag skulle nog ringa hästägaren och berätta att jag fått skabb, men inte förvänta mig få pengarna tillbaka. Hon visste kanske inte hästarna har skabb.

Tycker själv skabb är äckligt, bryr mig inte om andra har det och tycker inte att de personligen är äckliga men djuren är läskiga, men vill INTE ha det själv.

Hur lätt har läkarna sagt det smittar, kan man jobba som vanligt? Har fått för mig det bara smittar vid nära kontakt el tex sover i samma säng.

• Anonym (Skabb)

När vi red, såg vi att hästarna hade stora kala blodiga fläckar i pannan. Vi frågade vad det var och han sa att det är skabb. Vi visste inte att det kan smitta. Så han visste det.

Det smittar vid kroppskontakt och ex i sängen. Vi har tre barn, men än så länge är ingen smittad, fast inkubationstiden är ca en månad.

• Mamma till V och E
    Anonym skrev 2008-10-30 08:04:13 följande:
    Stackare.Jag skulle nog ringa hästägaren och berätta att jag fått skabb, men inte förvänta mig få pengarna tillbaka. Hon visste kanske inte hästarna har skabb.Tycker själv skabb är äckligt, bryr mig inte om andra har det och tycker inte att de personligen är äckliga men djuren är läskiga, men vill INTE ha det själv.Hur lätt har läkarna sagt det smittar, kan man jobba som vanligt? Har fått för mig det bara smittar vid nära kontakt el tex sover i samma säng.
    Jag kommer från Örebro och i Laxå hade man ett fall med skabb inom sjukvården. Problemet där var att personalen transportade runt de små djuren mellan patienterna.
  • Anonym (Skabb)

Vad tycker ni, ska man behandlas som en pestsmittad eller ej. Om jag fått veta att en kollaga hade haft det skulle jag inte vilja sitta bredvid i matsalen, även efter behandling, för man kan ju aldrigt veta....... Fast det kanske bara är jag som är extremt äcklad.

• Anonym (22)

Du ska kontakat ditt föräkrings bolag för ev ersättning.

Sen ska du kontakta din chef för att få ut info ang skabb. Det smittar och ju fortare man stoppar det ju fortre blir man av med det.

Följ läkarens råd till punkt och pricka.

• Anonym (Skabb)

Nu har jag fått behandling för det, men ändå kliar det. Någon som vet om det ska göra det eller finns de små krypen kvar.

• Anonym (har haft)

Hej,

Jag hade skabb för snart 10år sen. Blev smittad när jag jobbade i hemtjänsten av en pasient, usch. Jag tyckte inte det var så farligt, visste ju vad det kom från. Men vet att framförallt de som var lite äldre tyckte det var jobbigt.

När jag fått behandlig så kliade det efteråt för mig oxå, fick höra att det kunde vara ofarliga rester som irriterade. Fick allergimedicin mot kliet, som gick över ganska snabbt om jag minns rätt.

Tycker du ska informera hästägaren att du fått skabb utav hästen, så inte fler får det.

• Anonym

stackars häst också borde ju behandla den så hästen inte smittar flera och hästen måste ju också lida av detta stackaren..

• Anonym

Hoppas du mår bättre snart och allt löser sig för dig. Men en annan tanke som slog mig... Får hästarna vård för skabben? Tänk vilket lidande dom har eftersom du har det så jobbigt åxå...

hoppas ni alla blir friska snart

Svar på tråden Jag har fått skabb!!!!