upprepade/kronisk svampinfektion
Sedan 17 års ålder har jag kronisk svampinfektion. Mer eller mindre.
Sedan flera år tillbaka får jag svampinfektion som en del i min pms, sådär en vecka innan mensen ungefär. Klådan lättar vanligtvis när mensen varit igång ett par dagar.
Jag har fått flera olika behandlingar på olika sätt, den senaste är Flukonazol som jag tar en kapsel av. Den slår ut svampen på ett par dagar och sen är allt bra. Till nästa mens.
Tog en kapsel för tre veckor sedan när mensen kommit igång men svampen inte släppt greppet om mig. Trodde jag skulle klara mig en tid på den, men icke. Igår började helvetet igen och det är ett säkert pms-tecken. Enligt min gynekolog så är det inte ovanligt att svampen blossar upp precis innan mens.
Eftersom vi försöker skaffa barn så får jag inte ta Flukonazol innan mensen, för jag måste veta att jag inte är gravid. Nu har jag då ungefär en veckas helvete att genomlida, det kliar så att jag inte sover riktigt på nätterna och det är väldigt jobbigt.
Förra gången körde jag med Pevaryl vagitorier och kräm inna mensen kom, men det lindrar bara för stunden och hjälper inte alls. Detta är taktiken jag måste ha enligt min gynekolog.
Jag blev så ledsen igår när klådan kom tillbaka. Jag orkar inte ha det så här så mycket mer nu. Det är hemskt att få sömnen störd en vecka varje månad på grund av att man vaknar av att det kliar så förbannat. Sex är bara att glömma då det gör jätteont.
Tidigare har jag fått en längre behandling som bestått i att ta en kapsel varannan vecka i två månader. Det funkade rätt bra, även en tid efteråt. Jag funderar nu starkt på att föreslå detta för min gynekolog. Lägga ner försöken att skaffa barn just nu, för den här svampen tar knäcken på mig fullständigt.
Jag försöker sedan innan att alltid sova utan trosor, äter minimalt med socker... och jag vet ärligt talat inte vad jag skall ta mig till. Jag blir aldrig fri. Saken är ju den att Flukonazol hjälper, men att svampen är envis och kommer tillbaka.
Igår pratade jag och min sambo om jag har någon tarmrubbning som gör att svampen får fäste så lätt. Kanske är det inte gyn jag skall till utan till en invärtesmedicinare som kan se om min tarmflora är som den skall? Jag känner att jag bara måste gå till botten med detta nu.
Igår kände jag att jag bara inte orkar ha det så här mer och var väldigt nära gråten.
Någon annan som har samma helvete som jag? Vilken behandling får du? Hur funkar det?
Jag vill veta allt, för det här måste få ett slut.