• Spessartin

upprepade/kronisk svampinfektion

Sedan 17 års ålder har jag kronisk svampinfektion. Mer eller mindre.

Sedan flera år tillbaka får jag svampinfektion som en del i min pms, sådär en vecka innan mensen ungefär. Klådan lättar vanligtvis när mensen varit igång ett par dagar.

Jag har fått flera olika behandlingar på olika sätt, den senaste är Flukonazol som jag tar en kapsel av. Den slår ut svampen på ett par dagar och sen är allt bra. Till nästa mens.
    Tog en kapsel för tre veckor sedan när mensen kommit igång men svampen inte släppt greppet om mig. Trodde jag skulle klara mig en tid på den, men icke. Igår började helvetet igen och det är ett säkert pms-tecken. Enligt min gynekolog så är det inte ovanligt att svampen blossar upp precis innan mens.
    Eftersom vi försöker skaffa barn så får jag inte ta Flukonazol innan mensen, för jag måste veta att jag inte är gravid. Nu har jag då ungefär en veckas helvete att genomlida, det kliar så att jag inte sover riktigt på nätterna och det är väldigt jobbigt.
    Förra gången körde jag med Pevaryl vagitorier och kräm inna mensen kom, men det lindrar bara för stunden och hjälper inte alls. Detta är taktiken jag måste ha enligt min gynekolog.

Jag blev så ledsen igår när klådan kom tillbaka. Jag orkar inte ha det så här så mycket mer nu. Det är hemskt att få sömnen störd en vecka varje månad på grund av att man vaknar av att det kliar så förbannat. Sex är bara att glömma då det gör jätteont.

Tidigare har jag fått en längre behandling som bestått i att ta en kapsel varannan vecka i två månader. Det funkade rätt bra, även en tid efteråt. Jag funderar nu starkt på att föreslå detta för min gynekolog. Lägga ner försöken att skaffa barn just nu, för den här svampen tar knäcken på mig fullständigt.

Jag försöker sedan innan att alltid sova utan trosor, äter minimalt med socker... och jag vet ärligt talat inte vad jag skall ta mig till. Jag blir aldrig fri. Saken är ju den att Flukonazol hjälper, men att svampen är envis och kommer tillbaka.

Igår pratade jag och min sambo om jag har någon tarmrubbning som gör att svampen får fäste så lätt. Kanske är det inte gyn jag skall till utan till en invärtesmedicinare som kan se om min tarmflora är som den skall? Jag känner att jag bara måste gå till botten med detta nu.

Igår kände jag att jag bara inte orkar ha det så här mer och var väldigt nära gråten.

Någon annan som har samma helvete som jag? Vilken behandling får du? Hur funkar det?
    Jag vill veta allt, för det här måste få ett slut.

• Svar på tråden upprepade/kronisk svampinfektion
  • 1982

Hej!
    Jag lider verkligen med dig. Har det nog inte riktigt lika jobbigt som du men jag besväras också av upprepade svaminfektioner. De kommmer itne riktigt varje månad men kanske varannan. Vissa gånger kliar det andra gånger upptäcker jag det när jag har sex med min man och vi måste sluta för att det bränner som eld.

Har egentligen inga tips till dig. Jag har också varvat pevarylbehandlingar med fluconazol. Andra tips (som du säkert redan vet) är att inte raka dig nertill. Jag rakar bara bikinlinjen, annars får jag svamp direkt och det var föresten så det bröt ut första gången. Håret gör att det blir luftigt. Jag har även börjat med att ta av mig jeans och trosor så fort jag kommer hem och har endast på mig luftiga mysbyxor. Har bytt ut alla trosor till bomullstrosor. Tvättar alltid trosor i 60 grader. Använder alltid Ellen tampong när jag har mens. Använder aldrig tvål i underlivet.

Har gjort vissa av dessa förändringarna senaste månaden och än så länge har den hållt sig borta.... Lycka till!

• Vilhelmina

Förstår dit H-vete!

Det fanns en tråd för ett tag sen om olivolja mot svamp. Kontentan, vad jag kommer ihåg, var att smörja med kallpressad jungfruolja men inte vissa sorter pga ngn tillsats.

Tråden heter Olivoljan - svampens fiende
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m24740772.html
    och senaste inlägget är från 26 november 2007 (ifall länken inte funkar)

Tycker också att du kan testa att äta A-fil eller Dofilus-youghurt (bra för tarmfloran).

• Spessartin

Jag blev så desperat förra veckan att jag var iväg till hälsokosten då jag kände att jag tappade all tilltro till skolmedicinen och köpte en kräm med tea tree, i ren desperation och en burk probiotika med 7 olika stammar med tarmbakterier. Främst kan jag säga att den här krämen har gjort susen. Den är underbar! Kände det från första gången jag använde den och nu kör jag morgon och kväll och det känns som om jag har kontroll på läget, det är fantastiskt!
    Krämen köpte jag på Life och det är IQMedical som gör den. Jag är såå lättad. Visserligen - ingen mens ännu, men jag klarar mig.
    Har bunkrat med Ellen-tamponger nu också för att ge svampen en riktig omgång så fort mensen kommer, om den nu gör det... gör graviditetstest imorgon eftersom mensen är lite väl sen...

• lillakulan

Hej Spessartin!

Jag hade kronisk svampinfektion i 3 år innan jag fick hjälp. Jag skulle kunna ge dig en lång förklaring men ska hålla det kort. Svampinfektion är en bieffekt av ett större problem. Candida har alla i tarmen och när man har det i normal mängd binder det tungmetaller. För att Candidan inte ska ligga kvar i tarmen och orsaka svamp som visar sig på olika sätt på huden och kroppen (eksem, svampinfektioner och hudutslag) måste man ha något som för ut Candidan i normala nivåer.
    Jag började ta svavel och succesivt försvann svampen och jag har varit help problemfri i två år nu.
    Hade vi inte haft urlakade jordar hade vi fått i oss svavel som vi borde. Det får vi inte som det är idag.
    Du kan köpa svavel i puderform i din hälsokost affär. På burken som jag köpte stod det SMS, det kemiska namnet. Det är helt ofarligt, vattenlösligt och löses upp i C-vitamin eller juice då upptagningen är bäst.
    Lycka till!

• xxJessikaxx

Har exakt samma problem som TS. Vagitorier funkar bara en dag eller två och ibland blir det nästan värre av det. Diflucan har jag ätit mellan varven oxå, funkar inte heller.
    Är diabetiker och då får man det ännu lättare. Behöver bara sova, äta dåligt eller stressa så är det tillbaka.
    Vi försöker oxå skaffa barn men detta gör ju det hela ännu svårare. Vet inte hur bra det är med latent svamp mer eller mindre hela tiden eller hur bra det är med en propp där inne (vagiator) dagarna under äl eller ev. början till graviditet.
    Måste ju ta det med gyn men det har varit nog mkt prat med dem ang våra försök till barn så jag ville inte blanda in detta som grädde på moset, men kanske måste för det försvårar ju kanske chansen att bli gravid?

• Spessartin

Jag skall kolla detta, på vilken hälsokostkedja köpte du pudret? Jag har aldrig hört talas om det förut, men det är väl värt att prova. Jag känner att jag måste prova allt för att bli av med det här!

xxJessikaxx: vad jag vet försvårar inte svampen möjligheten att bli gravid rent fysiologiskt, däremot kan det ju göra jäkligt ont att ha sex när man har svampinfektion, vilket kanske gör att man låter bli att ha sex?

• lillakulan

Det enda jag kan säga är att svavlet jag tog rensade upp en massa skit i kroppen så om du vill ta något för att bli av med svampinfektionen men samtidigt kunna bli med barn så är svavlet det enda rätta.

• lillakulan

Spessarting:
    Jag kommer inte ihåg var jag köpte det men såvitt jag vet finns det i de flesta hälsokostaffärer. en vit burk som det står sms på.
    du börjar med en 1/4 tesked och arbetar dig sakta upp till en tesked under en veckas tid ungefär. Blir du konstig i magen så kan du dra ut på upptrappningen till två veckor. sen vänjer sig magen och du kommer bli "regelbunden" om du förstår vad jag menar.
    Ta det på morgonen för det kan vara uppiggande.
    Vill du ta mer än en 1 tsk så kan du göra det. Det enda som händer är att kroppen gör sig av med det den inte behöver. Jag har varit uppe i 3 tsk när jag ville blir av me antibiotika rester som legat kvar i kroppen.
    Antibiotioka är en orska till att Candidan för övertag och man får svamp.

sluta inte ta det utan fortsätt. Jag kommer ta det resten av mitt liv. för är det något jag inte vill ha tillbaka så är det svamp. Min sambo tar det också.

Lycka till!

• lillakulan

Förlåt, det blev fel. Det står MSM på burken inte SMS.

• Larva

Svampinfektion i underlivet kan vara allergi!

Undersökningar i både Storbritannien och Italien visar att upp till en tredjedel av de kvinnor som söker läkare för återkommande underlivsbesvär som illaluktande flytningar, klåda och sveda egentligen är allergiska mot de material som mensskydd av konventionella märken tillverkas av. Konventionella mensskydd tillverkas regelmässigt av rayon, polypropylen, petrokemisk plast, klorblekt pappersmassa, ytbehadlingsmedel och doftämnen.

Natracares tamponger tillverkas av ekologisk bomull, bindor och trosskydd av totalt klorfri cellulosa, stärkelsebaserad plast i absorbenter och spärrskikt och med ytskikt av ekologisk bomull närmast kroppen. Ett ekologiskt och modernt alternativ om är bra både för kvinnor (med eller utan besvär) och för miljön. Hela sortimentet är biologiskt nedbrytbart och komposterbart.

Vid undersökningarna som nämns ovan framkom att 60% av kvinnorna fick minskade besvär redan efter en månad med Natracare och efter tre månader var 90% besvärsfria.

Natracare rekommenderas av gynekologer. Pröva först att byta mensskydd och om besvären ändå inte ger med sig är det dags att söka läkare.

Natracare finns att köpa i ICA, COOP och välsorterade hälsokostbutiker.

Information på www.ekohygien.se och www.natracare.com

Svar på tråden upprepade/kronisk svampinfektion