• Lady S 83

Middag till många.

Hej.

Vi ska ha rätt många över på middag på lördag.
    Från början skulle det bara vara förfest för att senare gå ut, men nu har flera av de bjudna personerna börjat prata om att äta tillsammans.
    Festen är hemma hos oss så jag ville för en gångs skull slippa laga massa mat och BARA koncentreara mig på gästerna och ha riktigt skoj, utan massa disk.
    Men *pust* nu blir det middag.
    Knytis tänkte nån.
    Hmm...har ni något bra förslag??
    Gärna något Halloween-tema (fast jag vet att Halloween är på fredag), och något rätt lätt. Vill inte stå heeeela dagen i köket.
    Vi blir ca 10 st, kanske fler.

//Sofia.

• Svar på tråden Middag till många.
  • Alle

Chili con carne är gott!
    Tacos funkar ju för många också.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Lady S 83

Tacos var min första tanke....men är så oerhört less på det.
    Men tack för tipsen.

Någon mer som har spännande tips?

• Lady S 83
    DecemberBebis skrev 2008-10-30 11:10:24 följande:
    olika pajer ,sallad,nåt gott bröd,dressing och ost
    Perfekt. Det är ju kalaslätt!
  • Sandra 85

när vi var 10 st tjejer hade vi knytis och engångtallrikar så värdinnan skulle slippa ha disk efter alla... blev nog med glas och bestick till rätterna. Man kan ju göra pajer och sallader som är halloweeninspirerade, annars dekorera dom lite "läskigt"  Snittar är också väldigt populärt och lätt att göra.

• Ilonasmamma

piroger.

Går att ända med händera så då blir det ju inte så mkt diskt.

sen kan du ha nån bön/grönsallad till

• Grismamman

mindre pizzor, gör i ordning deg och köp hem en massa goda saker att lägga på. Sätt på ugnen när gästerna kommer och så får de göra sina egna.
    Det beror på hur ni har tänkt er festen, om alla ska sitta och äta samtidigt så kanske det inte blir så bra.

• Lady S 83
    Grismamman skrev 2008-10-30 11:14:58 följande:
    mindre pizzor, gör i ordning deg och köp hem en massa goda saker att lägga på. Sätt på ugnen när gästerna kommer och så får de göra sina egna.Det beror på hur ni har tänkt er festen, om alla ska sitta och äta samtidigt så kanske det inte blir så bra.
    Va har sagt att folk får komma efter kl 18. Så det skulle ju kunna passa bra.

Vilka roliga tips!
  • Lady S 83

Sandra 85 skrev 2008-10-30 11:13:04 följande:

när vi var 10 st tjejer hade vi knytis och engångtallrikar så värdinnan skulle slippa ha disk efter alla... blev nog med glas och bestick till rätterna. Man kan ju göra pajer och sallader som är halloweeninspirerade, annars dekorera dom lite "läskigt"  Snittar är också väldigt populärt och lätt att göra.
    Hade faktiskt tänkt mig papperstallrikar. Vi hade 1 års kalas för 2 månader sen och då fick vi massa engångsgrejjer över.

Snittar låter också som en bra ide.
    Några ider på vad för sort...eller mer hur man gör dom?
  • lokisse

en riktigt god höstgryta!!

Höstgryta 

4-5 portioner

Ingredienser

500 g grytbitar, av högrev 5 kryddpepparkorn 2 gula lökar, i klyftor 2 morötter, i bitar 2 palsternackor, i bitar matfett till stekning 2 msk vetemjöl 3 dl köttbuljong, av tärning 1 lagerblad 1 bit rotselleri, i bitar ½ dl outspädd svartvinbärssaft salt och peppar hackad persilja

Tillagning

Bryn köttet i en stekgryta. Strö över mjölet, rör om och häll på buljongen. Lägg i lagerblad och kryddpeppar. Koka under lock 40-50 minuter tills köttet är mört. Tillsätt löken, rotsakerna och vinbärssaften. Koka 10-15 minuter tills rotfrukterna är mjuka. Smaka av med salt och peppar och strö över persilja.

Svar på tråden Middag till många.