• MansonDust

Stulet kort, beställda varor, vad sker sen ?

(Vet ej om detta är under rätt ämne)

Detta har inte hänt mig, så jag vet inte alla detaljer men vill ändå söka råd till min vän.

Scenariot:
    Plånbok med alla kontokort osv i tappas bort alt. blir stulet i en mataffär. Dagen efter spärras alla kort efter att man letat efter plånboken hemma.
    Efter ett par dagar kommer ett brev från företaget med ett av korten att någon har beställt ett par ggr via deras kort & att det är spärrat av säkerhetsskäl. 9000:- hann förbrukas på kortet. Man ber familjen att polisanmäla händelsen om kortet är stulet (vilket det är) & att sen skicka en kopia anmälan till företaget.

Sen då ? Inte kan väl familjen behöva betala denna summa som någon annan har använt via deras kort ? Man måste väl kunna spåra ?!
    Vi väntar på vår Trea (v. 29) ♥ BF 9 Jan -09
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-30 13:48
    Detta är alltså ett kort med kredit på, inget bankomatkort osv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-31 09:07
    Det är ett volvokort som det är tankat för 9.000:-
  • Svar på tråden Stulet kort, beställda varor, vad sker sen ?
  • Ankissen

Jag tror inte de behöver betala om kortet var spärrat redan innan någon annan använde det. Det är ju liksom beviset för att de inte hade det.

Mamma till Elliot 051112 och Myggan bf 090417
  • MansonDust
    Ankissen skrev 2008-10-30 13:34:49 följande:
    Jag tror inte de behöver betala om kortet var spärrat redan innan någon annan använde det. Det är ju liksom beviset för att de inte hade det.
    Jag tror att de hann handla före spärrningen. Eftersom det stod att 9000:- har använts. Men det är ju spärrat nu & ska polisanmälas.
  • kidA

en kompis till mig fick sitt kort skimmat häromdagen. banken ersatte hela beloppet som dragit från kontot (totalt 8000 kr) inom 30 min. man har försäkring på kortet om sånt händer.

så har de spärrat kortet så är det inte i deras händer längre utan i bankens.

• MansonDust
    kidA skrev 2008-10-30 13:36:59 följande:
    en kompis till mig fick sitt kort skimmat häromdagen. banken ersatte hela beloppet som dragit från kontot (totalt 8000 kr) inom 30 min. man har försäkring på kortet om sånt händer.så har de spärrat kortet så är det inte i deras händer längre utan i bankens.
    Aha.. de vet nämligen inte alls vad som sker. Ska meddela det till dem.
  • Ankissen

Mannen fick sitt kort kopierat på nån sätt för flera år sen när vi bodde på annan ort och jag vet med bestämdhet att han fick tillbaka allt som användes på kortet. Han hann dessutom inte märka något förrän det damp in fakturor eftersom han hade kvar sitt kort...
    Det kommer nog gå bra för din vän.

Mamma till Elliot 051112 och Myggan bf 090417
  • MansonDust

Detta är alltså ett kort med kredit på, inget bankomatkort osv.

• MansonDust

Puff

• Rigmor Mortis

Vi fick hem fakturor på saker vi inte köpt. Efter en polisanmälan avskrevs skulden (men personen som beställt sakerna spårades aldrig)
    Kan man bara bevisa att man inte varit oaktsam är det inga problem.

• MansonDust
    EKJ76 skrev 2008-10-30 18:33:24 följande:
    Vi fick hem fakturor på saker vi inte köpt. Efter en polisanmälan avskrevs skulden (men personen som beställt sakerna spårades aldrig)Kan man bara bevisa att man inte varit oaktsam är det inga problem.
    Men hur kan man egentligen INTE spåra en person som sitter vid en dator & beställer saker hem till sin adress ?? Det verkar ju jättekonstigt..
  • Rigmor Mortis
    MansonDust skrev 2008-10-30 18:42:47 följande:
    Men hur kan man egentligen INTE spåra en person som sitter vid en dator & beställer saker hem till sin adress ?? Det verkar ju jättekonstigt..
    Det var beställt via en amerikansk sida så det var visst för besvärligt för att de skulle kunna motivera en spårning. Jag fattar inte hur de fick tag på kortnumret heller, kortet låg kvar i plånboken, och vi hade aldrig använt det..
  • MansonDust
    Det är ett volvokort som det är tankat för 9.000:- fick jag veta nu. Vad sker då ?
  • sanna77

Din vän bör göra en polisanmälan, och säga att någon har stulit plånboken ur jackan eller handväskan. Hon borde ha spärrat kortet direkt, men om uttaget ändå inte kunde ha förhindrats om hon spärrade det direkt bör hon inte behöva betala de 9000:-. Så frågan är väl när de tankade, och hur de kunde betala med kortet utan kod?

• Rigmor Mortis

Precis, en polisanmälan, sedan skicka en kopia på anmälan till vilken bank det nu är som håller i Volvokort. Jag har oerhört svårt att tro att h*n skulle behöva betala något, bankerna har försäkringar för sådant här.

• MansonDust
    sanna77 skrev 2008-10-31 10:21:33 följande:
    Din vän bör göra en polisanmälan, och säga att någon har stulit plånboken ur jackan eller handväskan. Hon borde ha spärrat kortet direkt, men om uttaget ändå inte kunde ha förhindrats om hon spärrade det direkt bör hon inte behöva betala de 9000:-. Så frågan är väl när de tankade, och hur de kunde betala med kortet utan kod?
    Jovisst, men man trodde ju att plånboken låg nånstans hemma eller i bilen. Det upptäcktes på kvällen & man letade. Och på morgonen letade man även i bilen när det var dagsljus. När den inte fanns där heller så spärrade man alla kort.
  • MansonDust
    sanna77 skrev 2008-10-31 10:21:33 följande:
    De har även personens leg, så det gick väl via det sättet.
  • Rigmor Mortis

Ofta kollas inte ens legitimation (och då är det macken i fråga som åker på det tror jag)

• hymafr

Om hon förvarat koden tillsammans med kortet så tror jag att hon måste betala.
    Om de använt kortet och gått in på macken och betalat så brukar man ju använda kod där också. Om man "glömt" koden så ska man legitimera sig. Tveksamt om hon då behöver betala. Låter som om bensinmacken inte kollat legget, utan bara accepterat att det fanns ett leg.

Jag har själv varit med om att någon skimmat mitt VISA-kort. De gjorde en internetbeställning på ett Internet-kafé, beställde varorna till en adress som inte var deras (men förmodligen i närheten av där de bodde). De visste att paket på den orten lämnas ut i en Coop-affär. De gick dit och frågade efter paketet en tisdag (eftersom företaget de handlat av uppgav leveransdag).
    Då fick de av misstag med sig ett paket med jultidningar.
    Dagen efter var de tillbaka - sa återigen att de glömt avin hemma "kan vi få en ny"? Affären printade ut en ny, h*n skrev under, affären kollade inte leg, signaturen var oläslig...
    Pga att familjen som skulle haft jultidningspaketet hade fått en avi, men det inte fanns något paket att hämta + det faktum att de nästa dag fick en avi om något de inte beställt, så gjorde de en polisanmälan.
    Jag fick faktiskt ett samtal om detta från polisen samma dag som jag upptäckt att mitt VISA var övertrasserat, men jag hade inte ännu fått reda på varför. (Övertrasserat med 12.000 kr, så jag visste att något måste vara fel)

Det visade sig senare att polisen var tvungen att avskriva fallet, bl a pga att polisen inte fick ut samtalslistor från Telia!!!
    Men jag behövde i alla fall inte betala ett öre.

Svar på tråden Stulet kort, beställda varor, vad sker sen ?