• Snöengla

Yrsel, illamående, svimingskänslor en stund efter måltider???

Är i v31 nu och har börjat känna mig väldigt yr, lite illamående och jag helt enkelt svimningskänslor en stund efter måltider.
    Idag efter frukosten, ca 40 min efter eller något höll jag på att svimma på jobbet. Fick lägga mig i en soffa i 30 min sen kunde jag återgå till jobbet igen. Var helt yr och svag.
    Sen efter lunchen kände jag tendenser till samma sak igen.. Inte lika mycket som efter frukosten.. Men jobbigt är det.. Blev lite yr och illamående.
    Försöker bara andas lugnt och sitta med huvudet mellan benen när något sådant händer.

Någon som vet vad det kan bero på? Någon som har liknande?

Jag har redan kollat värdena, för jag åkte in till sjukhuset första gången det här hände på jobbet. Då svartnade det också för ögonen och jag kunde inte resa mig upp på 30 min. Men det var inget fel enligt dom! Himla konstigt! Alla värden var bra.

Förstår inte vad det kan vara för fel????

• Svar på tråden Yrsel, illamående, svimingskänslor en stund efter måltider???
  • Thaleia

Så har jag också det ibland fast inte så illa som du verkar ha det. Hade det så i början på graviditeten sen gick det över men är tillbaka nu igen. Är i v. 30.
    Mina värden är också ok.

• milimina

lågt blodtryck och/eller lågt blodsocker. eftersom du verkar få det just efter du ätit så är det förmodligen blodsockret - det dimper precis efter maten när magsäcken ska ta hand om maten. lite sött på maten och ta det lugnt en stund borde hjälpa.

• Snöengla
    Svar på #2
    milimina skrev 2008-10-30 15:25:53 följande:
    lågt blodtryck och/eller lågt blodsocker. eftersom du verkar få det just efter du ätit så är det förmodligen blodsockret - det dimper precis efter maten när magsäcken ska ta hand om maten. lite sött på maten och ta det lugnt en stund borde hjälpa.
    Hmm, kan inte vara lågt blodtryck iaf. För det har ju ökat från 100/55 till 120/75 och hållt sig dom senaste 2 ggr jag var hos BM.
    Kanske är blodsockret då!
  • tesselago

Har precis samma problem som du Ledsen Mina värden är oxå bra..lite lågt blodtryck bara.. Men min barnmorska har förklarat för mej att det kan bli ett litet tryck på aortan som gör att man inte får tillräckligt med syre.. Allt är ju så trångt där inne nu.. Men det är absolut inget farligt. Hon sa att ja skulle lägga mej och vila en stund efter maten.. och det funkar faktiskt.. Dom säger ju att det brukar bli lite bättre under den sista månaden när magen sjunker lite och det finns mer plats där uppe i magen..  Lycka till!

• TheFamily

Jag har så här varannan dag..är i v36. Min BM säger att det beror på att det inte finns så mycket plats i magen längre och när man äter kan det då trycka på vissa nerver som inte får plats vilket gör att man både mår illa och känner sig matt och svag. Inget farligt men inte roligt..
    Du får helt enkelt göra som jag...lyssna på kroppen och vila när du behöver!

• miajussi

be din bm att kontrollera ditt socker o blodet kan vara så att det stiger lite för högt.. jag har samma symt o har grav diabetes.,, lycka till

• Snöengla

Tack för svaren! Bra att veta att det kanske är så att det trycker på i magen helt enkelt. Trycker på nerver och aortan kanske.

Men jag ska till BM nu på fredag, så då ska jag be henne kolla sockret och blodvärdet igen. Har faktiskt funderat på det här med graviditetsdiabetes. Jag dricker ju tex enorma mängder vatten och kissar väldigt ofta pga det. Men grejen är ju att jag är så himla torr i halsen och munnen så jag måste ju dricka.

Vi får se om man kan få någon klarhet i det hela på fredag.

• miajussi

lycka till o som sagt det är ju inget farligt för oftast försvinner diabetesen efter du fått bebisen

• pissbrunsvägen

samma här haft de nu sedan 25 v obehagligt verkligen ja blir liksom svag helt lam i armarna,de är bara att sätta sig o hoppas på att de går snabt om !!ingen diabetes men troligen i mitt fall beror de på min pulls har jätte hög polls !!!1

• Tegu

Jag känner precis samma sak. Blir väldigt yr och får hög puls och blir varm och svettig. Ibland svartnar det för ögonen.
    Detta kommer oberoende av när jag har ätit, så jag vet inte vad det kan bero på.

~**Lilla Kraken BF 090305**~
  • Tegu

Ska tillägga att jag är i v. 23 och har känt såhär i ca 3 veckor

~**Lilla Kraken BF 090305**~
  • gjan

det verkar så på mig med blir så illa däran att jag ej vad jag ska göra,det är rent ut sagt otäcktNallekanske reser jag mig för häftigt

Svar på tråden Yrsel, illamående, svimingskänslor en stund efter måltider???