• Syth

Hur fort fram med smakportioner om barnet är pigg på mat?

I måndags började jag ge min 4-månader gamla son smakportioner. Han fullkomligt slukar i sig det lilla jag har gett honom hittills - potatis samt gröt. Jag har fortsatt att endast ge potatis o gröt den här veckan. Idag har han protesterat högljutt när smakportionerna tagit slut, men jag har inte riktigt vågat ge honom mer än en tesked. Hur har ni gjort? Har era barn också varit så här matglada? Jag är så rädd att han ska bli dålig i magen, är lite feg med det här och vill inte gå för fort fram, men jag märker att han njuter av maten och vill ha mer...

Sen undrar jag en sak angående gröten. Det står att en portion är 1 dl, är det alltså det som skulle kunna vara en måltid till ett barn på 4 månader (mild havregröt).

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur fort fram med smakportioner om barnet är pigg på mat?
  • vinterbabyn

undrar samma sak. sonen skriker som en tok när han inte får mer..
    första sonen var glupsk men inte lika bottenlös..

• AForsström

Lill tjejen bara slukade maten hon med
    Vi ökade en tesket om dagen...så ganska så snart var vi uppe i en portion.
    O ja hon äter en portion gröt på 1 dl ungefär.
    o även en burk mat nu, med lite dessert efter.
    öka på ni det gör inget men håll lite extra koll på magen, vi gav 1 tsk katriplommon som dessert, dom första veckorn, då höll hon magen i bra skick.
    Älskar mat

Stolt mamma till Nhea 5 månader, Felicia 7 år & Jacob 10 år
  • Syth

Det där att ge katrinplommon i efterrätt verkar smart, för det är just magen jag oroar mig för. Vill inte att han ska bli förstoppad eller få ont! Jag tror nog att vi kör på helt enkelt. Min mjölk mättar inte tillräckligt längre ändå, så vill han ha mat tycker jag han ska få det! Ska göra som du föreslog AForsström, öka med en tesked om dagen.

• Lisa 68

Första dagen gav 1-2tsk, sen ökade jag för att på fjärde dagen ge 1/3 dels burk, liten. Min är en matfrisk herre o äter gärna. När han har fått en sort i 4 dagar introducerar jag nästa smak gemensamt med den han fått. Då blir mängden inte direkt liten igen, då protesterar han. Gjorde likadant med syrrorna o det funkade bra. Snart har vi smakat det mesta i burkväg har mest frukten kvar, den får han till gröten på kvällen.

Lite hård i magen har han blivit men klarar ändå av det. Äter 1 dl mild havre på kvällen. Inte för att det hjälpt så mycket på nattsömnen, ammar varannan timme ändå. Tror vi kommer att börja med middagar om en veckas tid.

• AForsström
    Syth skrev 2008-10-30 21:15:06 följande:
    Det där att ge katrinplommon i efterrätt verkar smart, för det är just magen jag oroar mig för. Vill inte att han ska bli förstoppad eller få ont! Jag tror nog att vi kör på helt enkelt. Min mjölk mättar inte tillräckligt längre ändå, så vill han ha mat tycker jag han ska få det! Ska göra som du föreslog AForsström, öka med en tesked om dagen.
    Ja det har funkat toppen här
    Lycka till nu!!
    Stolt mamma till Nhea 5 månader, Felicia 7 år & Jacob 10 år
  • Syth

Vi har kört på här och det har gått hur bra som helst. Magen är i toppform, tycker han är mindre gasig nu och magen har helt slutat knorra. Tänk vad lite mat kan göra för nytta! Potatis får han till lunch och idag lade vi till lite majspuré. Sen får han gröt på kvällen. Däremellan ammar jag när han vill det, tyvärr ratar han oftast bröstet nu om han inte är lite trött och vill mysa eller om det är nattetid. Blir oftast ersättning. Lite ledsen för det, tycker det är så mysigt att amma men det viktigaste är att han är mätt och glad.
    Hoppas att han snart sover bättre på nätterna, han är fortfarande rätt så bökig på natten. Inte skrikig eller så, men han vaknar ofta och vill ha tutte eller nappen. Jag försöker ändå njuta av vår tid tillsammans på natten när han vill ha bröstet, för det får jag kanske inte ha kvar så mycket längre till :(

Svar på tråden Hur fort fram med smakportioner om barnet är pigg på mat?