• Sofiee84

Dockvagn till en liten kille.

Blir så trött på dagens samhälle, har suttit nu i snart 2 timmar och letat trädockvagn som vi vill ge våran son i julklapp. Har sätt att Micki har en jätte fint trädockvagn precis en sådan vi tänk oss, men då är den rosa med en guld/gul krona på. Varför inte göra en likadan vagn i blå. Eller varför inte göra den i en lite mer neutral färg. Tycker överlag nu när man tittar runt på en del sidor att när det handlar dockor och dockmöbler ska det bara vara rosa och gulligull. Vad är det som säger att en kille inte vill ha en dockvagn och en docksäng i blått. fast det kanske bara är meningen att små killar ska leka med bilar. Tycker själv att det faller naturligt att min son ska ha en dockvagn som han kan köra runt sina nallar eller dockor i. Menar en liten flicka är söt för att hon går runt med en dockvagn och ser ut som en liten "mini mamma". Men kan inte en liten pojke få vara lika söt och gå runt och vara en liten "mini pappa".

Ni får gärna kommer med tips och idèr om ni sätt något fin trädockvagn som kostar mellan 200-400 kr.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-31 08:30
    Självklart kan min son leka med en rosa dockvagn. Men det är hela grejen att det bara görs i rosa som stör mig. Varför inte göra en grön,gul eller annan färg.

• Svar på tråden Dockvagn till en liten kille.
  • rumpkullan

ja du...
    jag blir oxå så trött på att det ska vara så (piiiiiip) rosa hela tiden.

visst, killar kan oxå leka med rosa grejer vilket min son gör hela tiden. Men att påstå att problemet ligger hos mer hos föräldern är att göra saken väldigt enkel för sig. Skyll dej själv att din pojk får leka med flickgrejer, liksom...
    Att hela leksaksindustrin är sjuk struntar man i då.

VARFÖR kan det inte finnas dockgrejer i mer neutrala färger? Varför följer inte även de billigare dockvagnarna med i barnvagnsmodet? (varför måste man köpa en BRIO dockvagn för närmare tusenlappen för att möjligen hitta en röd...)

Jag är så glad att mina gamla dockvagnar faktiskt har överlevt och duger bra åt mina barn!
    Så här är det en gul- och brunrutig sittvagn och en knallgrön liggvagn som det leks med och jag slipper se denna vedervärdiga babyrosa färg precis överallt!

• ming

Likaväl som att du tycker att det är okej att killar kan leka med dockvagnar borde du ju även tycka att de dockvagnarna kan vara rosa.
    Känns som lite dubbelmoral annars.

• snapdragon

varför ser du vissa leksaker som flickgrejer bara för att de är rosa?

rumpkullan skrev 2008-10-30 23:22:52 följande:
    Men att påstå att problemet ligger hos mer hos föräldern är att göra saken väldigt enkel för sig. Skyll dej själv att din pojk får leka med flickgrejer, liksom...
  • sakoline

Annars är jag för att ha könsneutrala leksaker och göra de tjejiga mer tuffiga och killeksaker mer mjuka. Typ rosa, glittriga leksakspistoler, eller en docka med snaggat hår och skinnväst!

• Jesslan

finns oxå massor av dockvagnar som har andra färger än rosa oxå, allt är inte spets och lulllull

detärsålöjligtattmankanvarasåpinsam
  • rumpkullan
    snapdragon skrev 2008-10-30 23:24:24 följande:
    varför ser du vissa leksaker som flickgrejer bara för att de är rosa?
    JAG ser inte grejer som flicksaker för att de är rosa. leksaksindustrin (och tydligen vissa här) gör det.

titta i en vanlig leksakskatalog, där är det flickor på rosa sidor och pojkar på blåa sidor.

I senaste numret av ViFöräldrar (denna jämlika tidning) var det en bilaga från lego. där var det rosa sidor där det står klart och tydligt att det är för flickor, och blå sidor där det står att det är för pojkar.

Det jag var ute efter i mitt svar var den attityd som präglade svar som ts hade fått. (ha rosa till din pojke, men skyll dej själv. vill du vara jämlik får du stå ut...)

(Däremot tycker jag att babyrosa är den absolut fulaste färgen som existerar!)
  • Leone i Västerås
    sakoline skrev 2008-10-30 23:25:59 följande:
    Annars är jag för att ha könsneutrala leksaker och göra de tjejiga mer tuffiga och killeksaker mer mjuka. Typ rosa, glittriga leksakspistoler, eller en docka med snaggat hår och skinnväst!
    Min son på snart 3 år brukar ha rosa fluffig prinsessklänning med cowboyväst och cowboyhatt till.
    Sen "galoppar" han runt på sin rosa käpphäst och viftar med ett fe-spö
    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Sofiee84

Så sant, att min son kan ha en rosa dockvagn, skulle inte ha någora problem med det. Men det är just grejen att det är så självklart att det finns i rosa men inte blått eller grönt eller gult liksom. Tack för alla Svar!

• enlitenbitkaka

Men missade du länken med den röda vagnen?

Sofiee84 skrev 2008-10-31 08:29:31 följande:
    Så sant, att min son kan ha en rosa dockvagn, skulle inte ha någora problem med det. Men det är just grejen att det är så självklart att det finns i rosa men inte blått eller grönt eller gult liksom. Tack för alla Svar!
  • Sofiee84
    Svar på #20
    vi har nu betällt den röda dockvagnen till honom i julklapp :)
Svar på tråden Dockvagn till en liten kille.