• PrincessSandy

Raclette??

Hej på er! Hade ikväll tänkt att bjuda några vänner på middag, och kom på att jag har ett raclettejärn som jag aldrig har använt.
    Men problemet är vad man äter till det? Jag vet att man egentligen bara har ont men jag vill att det ska bli middag.
    Någon som har förslag??

• Svar på tråden Raclette??
  • PrincessSandy

Ingen som vet vad man har till???

• sallybuse

Potatisgratäng,bakad potatis,eller pommes frites.Eller en vanlig grönsakssallad.

• Razzla

Haha här hakar jag på..

Har en stor (8personers) raklett grill osm jag aldrig har använt eftersom jag inte vet hur och vad..

Någon som har några enkla nybörjar tips på vad man ska ha och hur man gör.. ;)

Anton 19 Dec 2003 och BF 20 Jan 2009
  • PrincessSandy

ja jag hade tänkt att ha potatisgratäng, men jag menad emer vad det är man tilllagar på racletten??

• Ariane

I Frankrike tror jag de brukar äta kokt potatis och olika charkuteriprodukter (typ korv, skinka) och så tillagar man osten i själva racletten, låter den smälta och sedan lägger man det på potatisen.

• PrincessSandy

har läst lite på nätet nu så jag kommer att göra en potatisgratäng, hemmagjord rödvinssås och på racletten tänkte jag skära upp tunna skivor fläskfile och lövbiff och paprika, lök, champinjoner och lite annat smått och gott jag hittar i affären och sen lägga goudaost på som smälter när man lagt maten i sin lilla panna. Köttet får man ju steka uppepå.

• sallybuse
    PrincessSandy skrev 2008-10-31 11:33:42 följande:
    ja jag hade tänkt att ha potatisgratäng, men jag menad emer vad det är man tilllagar på racletten??
    Man kan ha precis allt som man kan steka på ett järn.Fast i mindre bitar.Grytbitar,Champinjoner,Lök,Räkbitar,Man kan ha allt som man tycker om.Blir de inte gott så har du lärt dig av de.
  • Milliemolly

ost i recletten och sedan potatis och ättiksgurka..........det fick iallafall vi när vi blev bjudna. GOTT!

• längtar efter litet knytt

Ost i racetten (finns både ost som heter "Racletteost" och sen har vi testat en som har en "sot-rand" i mitten som blev jättegod på racletten). Till det serverar vi kokt potatis, syltlök och små ättiksgurkor och charkuterier. Så åt jag det hemma hos min au-pair familj i Schweiz för många år sen. Men vi har även testat att steka tunt skivad lövbiff, champinjoner etc på. Tänk på att det osar en hel del när man äter och tillagar det, så det kan vara bra att kunna ha ett fönster lite på glänt samt att kanske stänga till rum som man vill ha utan oset (sovrum tex ) Lycka till, det är såå gott!

• miss alm

Vi brukar ha:

bacon
    marinerat kött (fläskfilé eller något sånt)

svamp
    minimajs
    tomat
    squash
    halloumi

Vitlöksdipp
    Grillsås (tomatsås)

Ett gott, hembakt bröd

En hårdost och en brieost att smälta under pannan.

Svar på tråden Raclette??