Billig o god smörgåstårta????
Som rubriken lyder, finns det nån därute som har recept på en billig o god smörgåstårta?
Som rubriken lyder, finns det nån därute som har recept på en billig o god smörgåstårta?
ska du göra själv?
köp brödet (till smörgåstårta) på bageri..
gör någon god röra & dekorera som du vill!!
Min uppfattning är att det är billigast att köpa formfranska och rasker (jag gillar rasker) och putsa av kanterna lite så att de går bra att pussla i hop.
Rökt skinka(sån skivad du har på mackan går att köpa rätt billigt), vispad grädde och en gnutta pepparrot i det ena lagret och leverpastej blandat med vispad grädde med hackad inlagd gurka i det andra.
Gillar du tonfisk är det ju billigt att köpa på burk, blanda med lite majonäs, gräddfil, hackat kokt ägg och lite finhackad purjolök. (Jag gillar inte det).
Uppepå kan du välja om du vill ha vispgrädde blandat med lite dill elller om du blandar gräddfil med lite majonäs.
Det går att byta ut grädde och gräddfil mot cremefraiche, beroende på vad du gillar och hur tjock konsistens du vill ha.
Uppepå kan du sen dekorera med kokt ägg i skivor eller hackat, strimlad isbergssallad på sidorna, rullade ostskivor, halverade körsbärstomater. Vill du kosta på dig en burk räkor eller en påse frysta till garberingen så brukar det se festligt ut och vara uppskattat av de flesta (inte av mig dock).
Hoppas du har fått lite tips nu! Fråga på om du undar över nåt!
Jag gör ofta smörgåstårta. Gör på vanlig formfranska (rostbröd)skär bort kanterna. Klär en bakblåt med folie sen lägger brödet o dre det med smör så de täcker plåten. Brukar ha Två lager med röror. I de första har jag 3 burkar tonfisk, 1 rödlök och creamfriche, citronpeppar och frusen dill geggar i hop de och brer ut. Sen bröd på de o så nästa röra som brukar vara 4 kokta ägg, 1paket smörgås skinka som jag hackat, 1 halvgurka tärnad i små bitar och så peppar och salt o så creamfriche (ägen har jag för annars blir röran så lös. Sen bröd igen o så creamfrich blandat med lite majonäs o brer över hala tårtan. Ganera brukar gör efter vad jag hittar som e billigt i affären. Tex budget garnering: Kokta ägg, gurka, rödlök, ostrullar,körsbästomat och vindruvor. Sallads blad på sidorna.
Till en hel plåt brukar jag köpa 3 stora burkar creamfriche, 1 burk ungefär i varje lager. Bröd vet jag inte men tror jag köper 3 påsar :-s
Anndra förslag på ganering är: paprika, räkor, kräftstjärtar, svart eller röd caviar, Skinkrullar, rosstbiff, citron eller lax mm
Man kan ju också ha leverpastej och gurka i något lager på smörgåstårtan. De är ju billigt.
Jag brukar handla för 200-250 kr till en hel plåt smörgåstårta.
TAck för era tips. Det slutade med att jag gjorde en smörgåstårta med hönökaka som bas, sen lade jag på majonäs, creme fraiche, finhackad krabba (crabsticks 5 kr på Willys) o hackad ägg,
andra lagret var creme fraiche, majonäs, röd stenbitsrom o gräslök, sen upprepade jag lager ett igen.
Pyntade tårtan med cremefraiche blandat med majonäs o dekorerade med gurka, ägg, räkor o svart kaviar. Totalt kostade fyra tårtor mig 800 kr o de blev en hit.
Va roligt att det blev lyckat!
den låter supergod!!