• delifi2

Motivation??

Hur sjutton ska man få sin tonårsdotter till motivation till att plugga?

Har hade IG i 2 ämnen förre terminen å nu går hon i 9:an å kommer få åtminstone ett IG om hon inte skärper sig.

Hon säger att hon inte har någon framtid, vet inte vad hon vill bli osv osv.

Jag kräver inget av henne utan bara att hon ska få G i alla ämnen, det tycker jag är huvudsaken.

Har sagt att hon ska få en een tv om hon klarar 9:an men det verkar inte hjälpa....

Vill bara att hon ska få G men just nu känns det rätt hopplöst.

• Svar på tråden Motivation??
  • ingrid79

Vilket ämne är det hon riskerar Ig i? Är det ett ämne om du kan hjälpa, stötta i? Vad är det med detta ämne som gör att hon inte bryr sig? Tycker hon det är svårt, ointressant?

• delifi2

det är matte hon nog kommer få IG i, dessvärre kna jag inte hjälpa henne eftersom jag själv inte gick ut 9:an utan jobbade ist.

Hon tycker skolan är tråkig å trist överhuvudtaget, jag är bara glad att hon inte skolkar

• hallon2

Försök hitta ngn som kan hjälpa henne med matten - skolan idag bygger mkt på att man kan få hjälp hemmifrån!
    Inte att lösa uppgifterna kanske men att man kan prata om dom.
    Det är ju så att man går igenom skolan med sina barn.

- Inte lätt när man själv inte har slutfört den.
    Barn tenderar att följa i sina föräldrars fotspår....

• ingrid79

Om ni bor i närheten av en högskola med lärarutbildning så sätt upp en lapp där. Det finns många studenter som gärna jobbar lite extra. Försök hitta någon som passar din dotter och som på ett motiverande och kanske lite annorlunda sätt kan få din dotter att se på matten med nya ögon.

• delifi2
    ingrid79 skrev 2008-11-01 13:40:49 följande:
    Om ni bor i närheten av en högskola med lärarutbildning så sätt upp en lapp där. Det finns många studenter som gärna jobbar lite extra. Försök hitta någon som passar din dotter och som på ett motiverande och kanske lite annorlunda sätt kan få din dotter att se på matten med nya ögon.
    Bra idé tack så mycket.

Hon går inte i en vanlig skola utan i kunskapsskolan där hla principen bygger på att de ska finna lösningar själva å att de gör allt i skolan, de har tex inga läxor
  • Rut Blad

Motivation är ju svårt att få in på beställning i en tonårings skoltrötta hjärna.

Vad gäller matten, så är det ju värt att fixa privatlektioner åt henne. Det finns ju många ingenjörsstudenter som gärna tjänar extrapengar på att hjälpa till med högskolematten. De är ju dessutom inne i pluggsvängen och kan garanterat ge henne tips på hur man kan göra pluggandet mer strukturerat och enklare.

När det gäller ämnen som matematik, så förstår inte jag att skolan lägger över det ansvaret helt på eleverna, inte när de går i grundskolan. Prata med studierektorn om det inte går att ordna fram en mattestuga direkt efter skoltid, där de kan få hjälp och stöd av en lärare med matteläxorna.

Men eftersom det snart är slut på denna termin, och nästa går rätt fort, så skulle jag nog försöka anlita studiehjälp.

Har du någon högskola i närheten, så brukar det kunna sitta anslag där. Annars kan du själv sätta upp lappar om att du söker hjälp åt dottern med matten.

/Rutan

Svar på tråden Motivation??