• mytrouble

Kort/ingen väntetid??! Panik

Nu blev jag helstressad Fot i munnnen. Har varit i StPetersburg och ställt in mig på att göra ÄD ca 20 dec. Men jag vill ha öppen spermadonator (från Danmark) och nu fick jag veta av en annan tjej att det inte finns några garantier att man kan föra in sperman i Ryssland. Det kan gå, men den kan även fastna i tullen och man riskerar att förlora sperman. Hon skulle nu se sig om efter annan klinik. Men jag kan pga min ålder inte vänta utan måste ha behandling så fort det bara går. Valde Ryssland pga priset (5535 euro) och noll väntetid.
    Är det nån som vet hur det är med väntetider och pris på andra kliniker i Europa??? Hittar inget på t ex AVA-Rigas hemsida... Känner lite panik här mitt i natten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-23 00:58
    Problemet som uppstod var alltså att jag kom fram till beslutet att jag vill ha en öppen donator - och var tvungen att försöka hitta en annan klinik/annat land (som tillåter ÄD för singlar)och där det är OK med öppen sperma - och att man får frakta dit den från Danmark. Generellt verkar det gå lättare i EU-länder. Och där jag nu vet att det är helt OK är Estland och Cypern. Ev kanske även vissa kliniker i Spanien och Tjeckien

• Svar på tråden Kort/ingen väntetid??! Panik
  • mytrouble

Sleep o Hallonet: Tack söta vänner! Vet en tjej som just nu ska göra på AVA Peter, men står i kö så länge till Riga. Och hon säger det är 3-4 mån väntetid i Riga. Men jag ska sätta mig nu och mejla runt till dessa klin och fråga om nån kan ta mig i december. Annars får jag göra med anonym sperma i StPetersburg. Jag kan som sagt inte förlora en enda minut, eller hur? Fot i munnnen

• mytrouble

Nej visst Sleepy, det kan man ju tycka. Men jag tänker som så att jag kanske måste räkna med att göra minst tre försök, och jag har ett år på mig innan åldersgränsen sätter stopp. Då känns varje månad viktig faktiskt. För det kan vara det som diffar i slutet på nästa år - att jag har otur och inte hinner göra en sista behandling just pga åldersgränsen. Den risken vill jag inte ta. Så visst, jag kan sätta upp mig på kö till Riga - men jag tänker inte vänta 3-4 mån om jag kan få det tidigare, det tycker jag skulle vara att utmana ödet. Visst det hänger inte på minuter - men en månad till eller från kan ha betydelse - just pga åldersgränsen... Jag vill ju hinna med så många behandlingar som möjligt innan jag fyller 50. Är kanske inte så optimistisk som en del andra - att jag utgår från att det lyckas första gången Flört

• mytrouble

Sleepy: Nej, för guds skull. Jag bryr mig inte om ifall det är dansk sperma eller ej - utan jag vill bara ha en öppen donator. Och då är det väl från Danmark man kan få det vad jag vet, eller?? Och då måste det bli nåt ställe dit det går att få den 'öppna' sperman (eftersom Ryssland tjorvar).

Men det var skönt att bli påmind om att det finns länder med högre åldersgräns - hade nästan glömt bort det... Men vill iaf inte vänta längre än nödvändigt. Ju förr ju bättre

Jo men jag tror att jag sätter upp mig på kö så länge iaf. Precis som du säger. Tänkte det.

Jo, det är också det jag vet, att om man får missfall bör man vänta 3 månader tills nästa försök - och då går det ju bort en del tid. Alltså jag har självklart inte tänkt 3 på raken - utan jag räknar värsta scenariot Missfallsrisken är ju störst första 3 mån. Hypotetiskt kan jag tänka (värsta scenariot): Försök i dec ev missfall feb, nytt försök maj MF juli/aug och så 3:e försöket nov - och så har det året gått - och jag fyller 50. Man vet aldrig. Jag målar absolut inte fan på väggen - jag är en ganska optimistisk person - men jag är också realist och tycker det är bra att vara så förberedd som möjligt på att allt kanske inte kommer att gå som på räls Kram!!

• mytrouble

Hyma: Va gulligt av dig Det är inte jätteviktigt med öppen donator - men jag är sån att jag helst skulle vilja ha så mkt öppenhet som möjligt. Om det går skulle jag vilja ge barnet den valmöjligheten - att antingen kunna ta reda på det eller helt strunta i det. Jag skulle själv vara väldigt intresserad av att  ta reda på mitt genetiska ursprung. Men jag vet att alla inte är så - en del bryr sig inte (mina brorsor t ex). Men iaf. Det viktigaste är tiden - att jag kan få starta beh så fort som möjligt. Och jag var först inne på EA, men då kunde jag inte få det i dec (som är första möjliga tid pga mina egna cykler) - utan bara ÄD. Så då tar jag det - och kände att det då var dumt att kasta bort chansen till öppen donator om jag ändå måste göra ÄD. Vid EA har man ju inget val. Och sedan efter ÄDn, om den inte lyckas, får jag väl ta det pengarna räcker till - dvs då blir det väl ev EA då. Men du har rätt, skälet till EA är att inte kasta bort massa pengar och att det blir färskförsök varje gång. För jag är tveksam till att utnyttja de ev ropande eskimåerna som kan bli - eftersom det är så mkt lägre chans med dem. Och jag bara förlorar tid.. Men isf blir det förstås mycket bortkastade pengar isamband med ÄDn... Penga mun

• mytrouble

Hej Gaytjej, nej öppna äggdonatorer har dom tyvärr inte. Både donerade ägg och sperma är anonymt på alla de här klinikerna i europa som bl a vi gamla singlar åker till. Det är därför det är rel gott om donatorer - pga anonymiteten.

• mytrouble
    Okara skrev 2008-11-21 15:43:34 följande:
    Har egentligen inte hängt med så bra på tråden utan vill bara göra ett kort inlägg om anonym/öppen donator. Idag är det väl dokumenterat att barn som blivit till genom anonym ägg/spermiedonation löper betydligt större risk att må psykiskt dåligt i ffa tonåren än vad barn med öppen donator gör. Detta är också orsaken till att enbart öppen donation är tillåtet i Sverige så jag tycker verkligen man ska fundera en extra gång innan man väljer en anonum donator
    Håller med Vitsippa och Isis om att det skulle vara intressant att veta var du fått informationen ifrån. Jag vill själv ha öppen spermadonator - och skulle gärna ha det för ägg också om möjligheten fanns. Men jag har inga synpunkter på hur andra gör. Det viktiga är att man själv känner sig nöjd/trygg med sitt beslut - då är det det man kommer att förmedla till barnet.
  • mytrouble

Okara och Coulis: Tack för lästipset!

Tandmaja: Trist att det blev uppskjutet för dig. Men lycka till nästa fredag! Jag förstår verkligen att det kan ta tid mellan behandlingarna pga olika anledningar. Det är just därför jag känner att jag inte kan vänta utan måste få min första beh så fort som möjligt. Började fundera på allt det här i aug, mejlade kliniker i sept, var på ett första besök okt och ska nu äntligen få behandling i dec!!

Svar på tråden Kort/ingen väntetid??! Panik