• Bette

Kort/ingen väntetid??! Panik

Hej Okara,

Jag och min man har valt att åka till Riga för att göra äggdonationsbehandlingen där, dels för att de har kommit mycket längre vad gäller metoder och utveckling än Sverige, Sverige har bara haft det lagligt i fem år, dels just för att de enbart har anonyma donatorer, detta tycker jag är bra. Det finns ingen anledning för barnet att veta vem som donerade ägget, det är en cell som vilken annan, den ger en möjlighet till liv inte ett faktiskt liv. I andre Europeiska länder och USA har man hållt på betydligt längre med detta.

Jag tror att just i de länder där donatorerna är anonyma är det lättare att få tag på de, sedan så får ju de betalt också, det tycker jag är bra. Jag skulle t ex aldrig kunna ha en nära vän som donator eller syster det skulle kännas mycket konstigt. Min syster är för gammal också.

Bette

• Bette

Okara: Vi får ju reda på om donatorns släkt har några sjukdomar som vi bör känna till. Men donatorn är anonym. Det är bra tycker vi, det är vi som är föräldrarna. Jag tror inte att de som donerar vill att det dyker upp barn i 18 års åldern som säger att hon/han är deras mamma/pappa.

Bette

Svar på tråden Kort/ingen väntetid??! Panik