Bette: Jag tycker absolut att det är upp till varje enskilt par att välja om man vill ha anonym donator eller inte. Jag håller dock inte alls med om att ett ägg är som vilken cell som helst. Ägg (och spermier) är de enda celler som i dagsläget kan ge upphov till nytt liv (om vi bortser från kloning) och arvsanlagen som finns i ägget kommer i stor utsträckning bestämma barnets utseende, temperament, risk att få olika sjukdomar (både fysiska och psykiska) etc.
Själv skulle jag absolut vilja veta var ifrån mina egenskaper kommer vilket även kan ha medicinsk betydelse. Själv förlorade jag till exempel min mamma i en ärtlig typ av cancer och går därför på regelbundna kontroller. Utan information om mitt ursprung vore detta omöjligt.
Till alla er som funderar över huruvida ni vill använda anonym eller känd donator kan jag rekommendera boken:
Experiences of Donor Conception av Caroline Lorbach
Den innehåller bland annat intervjuer med peroner/par som tagit emot ägg/spermier samt med tonåringar och vuxna som blivit till genom donation (eftersom donation varit lagligt mycket längre i Australien än här i Sverige har "barnen" hunnit växa upp). Det genomgående budskapet var hur viktigt det är att redan från början berätta för barnet hur det kom till men många berättade också om sin önskan att kunna hitta sitt genetiska ursprung.
Boken innehåller även en kort översikt av den historiska/politiska utvecklingen vad gäller donation samt vilka rön som lett denna utveckling.