• Molly 1974

Bus eller godis

Jag tycker att det här med Halloween börjar gå till överdriftt. Alla dessa barn som kommer och ringer på dörren och säger bus eller godis. Vadå bus eller godis. Jag brukar säga inget av det.
    Alla helgonsdag är till för att man ska tänka lite extra på våra döda. dom som inte är med oss längre. Och då är det ju inte så passande att kasta ägg på fönsterna eller kasta in äkliga saker i brevlådeinkastet och så vidare.
    Tänk på dom som har nära som nyligen ha dött
    Vi har det just nu så vI VILL JU TÄNKA PÅ DOM OCH INTE GE ALLA DESSA BARN PENGAR ELLER GODIS. vISSA SÄGER T.O.M. PENGAR ELLER GODIS.
    Nej vissa respekt i stället och tänk på dom döda.
    Jag tänker på mina nära och kära som inte finns med oss längre.
    Sedan är HALLOWEEN ingen skenka tradition presis och från börja var spökena till för att föra bort onda andar och inte för att få Godis eller pengar
    RESPEKT

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-01 06:46
    Halloweenfirandet har sitt ursprung i en 2000 år gammal keltisk sed. Kelterna firade nyår den 1:a november och man trodde att under dagen före nyårsfirandet vandrade onda makter runt på jorden. För att skrämma dessa klädde man ut sig och tände eldar.
    På 800-talet övergick nyårsfirandet till att bli en kristen helgdag; Allhelgonahelgen. På engelska heter denna dag All Hallows, kvällen före kallas All Hallows eve, vilket har blivit vårt Halloween. Det är framför allt barn som klär ut sig och går runt till grannarna för att tigga godis - "trick or treat" (bus eller godis).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-01 06:49
    Alla helgons dag och alla själars dag
    Alla helgons dag firas den lördag som infaller mellan den 31 oktober och den 6 november. Då brinner ljusen på kyrkogårdarna till våra anhörigas minne. Men den seden är bara drygt ett halvt sekel gammal i Sverige. Urgammal är däremot dödskult, själskult och helgonkult vid vinterhalvårets ingång.

• Svar på tråden Bus eller godis
  • Sanda

Du blandar nog dock ihop halloween med allahelgona som är idag och halloween igår.

Adrian 060206 Agnes 070413 = Kärlek
  • Molly 1974

Ja det kan väl hända. Men då gör alla andra det också

• Lilla Prussiluskan

Jag tycker att det är tråkigt med den inställningen.

Det är ju som Påsk, barnen kan väl få spexa lite och få lite godis?
    Det är väl bara kul?

Sen är det en stor skillnad på Halloween och Allhelgona helgen!

• Molly 1974
    Lilla Prussiluskan skrev 2008-11-01 06:51:26 följande:
    Jag tycker att det är tråkigt med den inställningen.Det är ju som Påsk, barnen kan väl få spexa lite och få lite godis?Det är väl bara kul? Sen är det en stor skillnad på Halloween och Allhelgona helgen!
    Ja det är det verkligen stor skillndad Alla helgons dag firar i sverige inte Halloween
    Och påsk firas också i sverige
  • Lilla Prussiluskan

Ja men hur många helger är egentligen ursprungligen från Sverige?

Varför inte se det från den positiva sidan?

Livet blir ju så tråkigt om man ska vara anti hela tiden!

• PicaGirl

Alla hjärtans dag var inte heller en så stor grej när jag var mindre...

Tiden ändras och saker förändras.

Det är INGEN som har tagit ifrån dig All Helgona helgen. INGEN har sagt att du inte längre ska tända ljus eller hedra de älskade som avlidit.

Men låt barnen (och sådana som mig) få fira Halloween. Så länge barnen kommer utklädda och säger "bus eller godis" den 31/10 (oavsett vilken veckodag det råkar vara) så tycker jag nog att man kan ge dem ett uppskattande ord och godis. Har man inget godis hemma så får man väl säga det och erbjuda något annat.

Jag var faktiskt besviken på att det INTE kom någon till mig. Vi hade jack-o-lantern tänd, men inga utklädda barn. Det fanns andra som var utklädda hos oss i alla fall.... Vi hade Halloweenfest igår!

• Systeryster Stor

Håller med dig! Är också trött på att de ränner runt och, rent ut sagt "tigger". Bara för att de varit i leksaksbutiken och köpt en mask förväntar de sig att få en massa godis av folk de inte känner! Dessutom under en helg då jag hellre ägnar mina tankar åt de döda.

Förstår heller inte att föräldrarna låter sina barn gå runt till okända och tigga. När jag var liten var det påskkärring som gällde. Vi satt dagar innan och gjorde påskkort (som visserligen med stor säkerhet åkte rakt i soptunnan efteråt) och övade på vårsånger. Sedan fick vi gå runt till de vi kände, inga andra! (och de var med stor säkerhet förvarnade av våra föräldrar). Vet att det var mycket uppskattat, iallafall hos många äldre, när vi kom till dörren för att sjunga och önska glad påsk.

Förstår inte hur föräldrar vågar låta sina barn gå runt till okända, med tanke på bla. rent ut sagt elaka människor och förgiftat godis (tom. en nätfylld chokladbit kan vara rena giftet för ett allergiskt barn, även om uppsåtet från lämnaren inte var illa). Kanske är det inte jättevanligt, men det händer. Tänk vilken inkörsport för pedofiler, den där "snälle farbrorn/tanten som bjöd på extra mycket godis, och som sa att vi kunde får mer om vi kom tillbaka nästa vecka...". Brrr...jag ryser.

Nä, låt barnen klä ut sig, men håll dem för guds skull hemma eller på ett halloweenkalas någonstans. Lär dem också att skilja på Halloween och Alla helgons dag!

Ojoj, nu blev det långt...

• Molly 1974
    Systeryster Stor skrev 2008-11-01 07:07:21 följande:
    Håller med dig! Är också trött på att de ränner runt och, rent ut sagt "tigger". Bara för att de varit i leksaksbutiken och köpt en mask förväntar de sig att få en massa godis av folk de inte känner! Dessutom under en helg då jag hellre ägnar mina tankar åt de döda.Förstår heller inte att föräldrarna låter sina barn gå runt till okända och tigga. När jag var liten var det påskkärring som gällde. Vi satt dagar innan och gjorde påskkort (som visserligen med stor säkerhet åkte rakt i soptunnan efteråt) och övade på vårsånger. Sedan fick vi gå runt till de vi kände, inga andra! (och de var med stor säkerhet förvarnade av våra föräldrar). Vet att det var mycket uppskattat, iallafall hos många äldre, när vi kom till dörren för att sjunga och önska glad påsk. Förstår inte hur föräldrar vågar låta sina barn gå runt till okända, med tanke på bla. rent ut sagt elaka människor och förgiftat godis (tom. en nätfylld chokladbit kan vara rena giftet för ett allergiskt barn, även om uppsåtet från lämnaren inte var illa). Kanske är det inte jättevanligt, men det händer. Tänk vilken inkörsport för pedofiler, den där "snälle farbrorn/tanten som bjöd på extra mycket godis, och som sa att vi kunde får mer om vi kom tillbaka nästa vecka...". Brrr...jag ryser.Nä, låt barnen klä ut sig, men håll dem för guds skull hemma eller på ett halloweenkalas någonstans. Lär dem också att skilja på Halloween och Alla helgons dag!Ojoj, nu blev det långt...
    Ja presis så jag menar och Barnen kan väl visst klä utsig och ha fest men inte springa runt och tigga.
    (har lite svårigheter att utrycka mig presis så som jag menar p.g.a. att jag har dyslexi)
  • Systeryster Stor

Ojoj..vad hände där...hm...teknikens under.

Givetvis ska det ovan stå "nötfylld", men det hoppas jag ni förstår.

Ska också tillägga att jag blivit glad om grannens eller våra vänners barn kommit och "Trick och Treat":at oss igår, barn vi känner och har någon form av relation till.

Svar på tråden Bus eller godis