Bus eller godis
Jag tycker att det här med Halloween börjar gå till överdriftt. Alla dessa barn som kommer och ringer på dörren och säger bus eller godis. Vadå bus eller godis. Jag brukar säga inget av det.
Alla helgonsdag är till för att man ska tänka lite extra på våra döda. dom som inte är med oss längre. Och då är det ju inte så passande att kasta ägg på fönsterna eller kasta in äkliga saker i brevlådeinkastet och så vidare.
Tänk på dom som har nära som nyligen ha dött
Vi har det just nu så vI VILL JU TÄNKA PÅ DOM OCH INTE GE ALLA DESSA BARN PENGAR ELLER GODIS. vISSA SÄGER T.O.M. PENGAR ELLER GODIS.
Nej vissa respekt i stället och tänk på dom döda.
Jag tänker på mina nära och kära som inte finns med oss längre.
Sedan är HALLOWEEN ingen skenka tradition presis och från börja var spökena till för att föra bort onda andar och inte för att få Godis eller pengar
RESPEKT
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-01 06:46
Halloweenfirandet har sitt ursprung i en 2000 år gammal keltisk sed. Kelterna firade nyår den 1:a november och man trodde att under dagen före nyårsfirandet vandrade onda makter runt på jorden. För att skrämma dessa klädde man ut sig och tände eldar.
På 800-talet övergick nyårsfirandet till att bli en kristen helgdag; Allhelgonahelgen. På engelska heter denna dag All Hallows, kvällen före kallas All Hallows eve, vilket har blivit vårt Halloween. Det är framför allt barn som klär ut sig och går runt till grannarna för att tigga godis - "trick or treat" (bus eller godis).
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-01 06:49
Alla helgons dag och alla själars dag
Alla helgons dag firas den lördag som infaller mellan den 31 oktober och den 6 november. Då brinner ljusen på kyrkogårdarna till våra anhörigas minne. Men den seden är bara drygt ett halvt sekel gammal i Sverige. Urgammal är däremot dödskult, själskult och helgonkult vid vinterhalvårets ingång.