Varför firar vi jul den 24 dec?
Jag tycker det är så dumt att vi här i svergie firar jul den 24 dec, när stortsett alla andra i världen firar den 25. Varför har det blivit så egentligen? Någon som vet?
Jag tycker det är så dumt att vi här i svergie firar jul den 24 dec, när stortsett alla andra i världen firar den 25. Varför har det blivit så egentligen? Någon som vet?
För svenskar orkar inte vänta De är stressade
Haha, ja de stämmer ju iaf!
Inte någon som vet den riktiga orsaken?
Firar jul hur då menar du? Nu kanske jag undrar lite men tänker du på att vi firar på julafton medan många andra firar på juldagen?
Ja precis.
Nikki S skrev 2008-11-01 08:10:16 följande:
sv.wikipedia.org/wiki/Julafton
lite som kan vara hjälp på vägen kanske
tack tack!
Carro W skrev 2008-11-01 08:18:10 följande:
Ingen aning om vad som är den "verkliga" orsaken men jag skulle gissa på att det traditionerna bara skiljer sig åt lite. Här i norden firas julen på julafton medan andra länder öppnar julklappar på juldagen men firar också med julaftonsmiddag.
Vi firar alla dagarna tre.
Kan det inte vara så att det är en kvarleva från då vi firade Midvinterblot den 24:e? Och slaktade Särimner och allt det där? Och så kom Agnsgar och kristnade Sverige, men svenskarna ville behålla sin gris och munken sa "okejdå", lite gnälligt sådär, "men då måste ni döpa om det till julafton"?
faast de firade la vi den 14?
Här står lite intressant info
hogtider.wordpress.com/2008/12/23/varfor-firar-vi-jul-25-december/
Ö h t är vi mycket för aftnar. Midsommarafton är den stora firardagen, inte nyårsdagen. Påskafton istället för påskdagen som är kristendomens synvinkel ju är viktigare.... nyårsafton...
Förklaringen jag hört är att man inte räknade från "midnatt till midnatt" på samma sätt utan dagen tog slut när natten (skymningen) inträffade. Det innebär ju att julafton var "starten" på juldagen som i sin tur slutade på eftermiddagen den 25:e. Det kan ju vara förklaringen till att vi börjar fira julen tidigare än många andra länder.
För att vi firar det gamla medvinterblotet. Därav grisen och julbocken. Julen har bara fått en kristen förklädnad. Även engelskan har jule för det nordiske julen.