• MajaLarsson

hur matcha ett badrum som har gul/orange väggar?

Jag ska flytta till en ny lägenhet i mars och badrummen är under all kritik!

I det ena badrummet så är väggarna mörkgula med oranga blommor på...
    Där jag bor nu så är väggarna vita och jag har brunt golv och rosa handdukar etc. Kommer alltså inte kunna använda mig av nåt från mitt gamla badrum då färgerna skär sig ordentligt!

Men VAD kan jag ha för färg på handdukar, matta, duschdraperi osv? Är det bara vitt som gäller?

I badrummet på 2-plan så är det blå väggar och det är väldigt mycket enklare att matcha!

Ommålning, kakling o dyl. är inte aktuellt.

• Svar på tråden hur matcha ett badrum som har gul/orange väggar?
  • Pallas

Har du någon bild? Jag har svårt att se det framför mig, men är det typ 70-talsstuk? Brunt är ett bra förslag. Rött kan bli riktigt klatschigt också, men det beror ju på hur det ser ut i övrigt.

• MajaLarsson

har tyvärr ingen bild!

Nä, det är inte 70-tal, det är mer (ursäkta uttrycket) "svensson-med-bård-och-allting-90-tal-aktigt"!

Det är inte massor med blommor, dom sitter utspridda lite här och var på väggen. Bården sitter en bit från taket. Golvet är i mtachande färg, kommer inte ihåg om det var mer gult eller orange.

Hjälpte min beskrivning nåt?

• huny

Jag hade nog dämpat med mörkbrunt med inslag av beige. Murriga färger lugnar och kompletterar. Visst sjuttiontal - men är det så fel då?

• MajaLarsson

carisma: det är våttapet

huny: blir inte det för mycket färger tror du? Det är vitt i badrummet oxå (porslin, inredning och tvättmaskin samt tumlare).
    Om man tar både brunt och beige så blir det ju 5 färger i ett relativt litet rum...

• huny

Jessica --> Det vita i porslinet är ju en grundfärg, sedan ser jag beige och brunt som olika nyanser på samma färgskala. Att ha både brunt och beiget - tex två handdukar av varje - gör det mer levande. Själv har jag ett 70talshus, med ett 90-talsbadrum. Badrummet har kakel med rosa och gröna blommor på *usch* och jag använder mig av skogsgrönt, beiget och brunt. Dels hade det blivit för kallt annars, samt att de värma färgerna gör att man glömmer bort kaklet.

Men om det nu är 90-tals"svensson" tapet - är det inte snarare terakottaorange då?

• Elli47

Vi har kvar vår 70-talstoalett och där är tapeten brun med orange och gula blommor. Porslinet är gult (utom toastolen som vi köpte i somras, gula finns inte ens att köpa längre) och skåpen är bruna. Allt i brunt, gult och orange passar jättebra! Just nu har jag gul matta och handdukarna går i orange och brunt.

• MajaLarsson

huny: ja, det kanske blir jättefint! Ska fundera mer på ditt förslag!

Ang. färgen så är jag osäker för när jag pratade med särbon (som var med och tittade) så sa han att det var gul tapet med mörkgula/orange sjöstjärnor, snäckor och liknande på... Vet inte vem som har rätt, men med tanke på mitt taskiga minne så kan det vara han!
    Terracotta är det inte, där är jag iaf helt säker!

Skulle du välja samma färger ändå?
    Jag har aldrig haft gult i mitt hem (tycker inte det är fult, men det är inte min stil) så jag har jättesvårt att matcha det.

• huny

Just nu är jag inne i 70-talsfärgerna - mycket orange, brunt och grönt hemma så jag är nog jävig

I ett badrum tycker jag att det är viktigt att det känns varmt och ombonat, man har ju ofta lite kläder på sig där - därav de varma färgerna!

Gul, mörkgult, orange, brunt går ju i samma färgskala -- så det passar nog utmärkt!

• Pallas
    MajaLarsson skrev 2008-11-01 19:36:46 följande:
    gul tapet med mörkgula/orange sjöstjärnor, snäckor och liknande på
    Då tror jag att jag vet vilken du menar! Jag hade kört på med gult och riktigt knallorange tror jag.

Själv har jag ett grisskärt badrum med rosa/beige plastmatta och det är trist. Har precis bett om tips för att piffa till vårt badrum.
Svar på tråden hur matcha ett badrum som har gul/orange väggar?