• Miscpony

Nån mer gravid med trasiga bröstvårtor?

Ända sen graviditeten startade i juli har jag haft klåda och ont på bröstvårtorna. Så helt plötsligt en dag hade huden på själva vårtgården "spruckit" och tack vare sårvätskan satt jag fastklistrad i behån, det ritschade till när jag tog av mig den :P

Ringde till min BM som inte var speciellt trevlig i telefon, hon sa att hon aldrig hört talas om en gravid med de symptomen utan att det bara var när man ammade som man råkade ut för sånt, och att det därför kunde vara något allvarligt... Så nu har jag inte bara trasiga bröstvårtor utan ångest inför läkarbesöket på tisdag.

För tillfället håller jag symptomen någotsånär borta med hjälp av alsolsprit och idominsalva, men så fort jag slutar använda spriten så kommer klådan tillbaka och det börjar vara igen. Antar att jag kommer få penicillin eller något liknande av läkaren (om det nu inte är något allvarligt förstås :-P)

Är jag helt ensam om det här problemet, eller är vi fler? Kan väl tillägga att jag expanderat från en A-kupa till en D-kupa under första halvan av graviditeten. Det är en teori jag har, att det faktum att brösten vuxit snabbt framkallat klådan, och att jag kanske råkat klia mig med någon ondsint liten bakterie på fingrarna...

• Svar på tråden Nån mer gravid med trasiga bröstvårtor?
  • HelleBelle

jag tror på din teori. Mina bröst kliar också inte så mycket men lite och det är nog för att de växer. Vädra du brösten och oroa dig inte förr än du varit hos läkare.

• Miscpony

Skulle det i och för sig kunna vara... Vet inte så mycket om svamp egentligen. Kan man få vätskande sår av det?

• liin84

Jag har fått jätte torra bröstvårtor och vårtgårdar och dom ser sprickiga ut.
    Apoteket har en super bra Bröstvårts kräm som FUNKAR o kliet släpper när du smörjt på :)
    Fast jag får typ smörja varje dag men d e det värt =)

• Miscpony
    HelleBelle skrev 2008-11-01 14:23:31 följande:
    jag tror på din teori. Mina bröst kliar också inte så mycket men lite och det är nog för att de växer. Vädra du brösten och oroa dig inte förr än du varit hos läkare.
    Haha, det sa min mamma också, "gå med bar överkropp och vädra ofta!" Jag får lite Elefantmannen-komplex p g a mina stora bröst (är ju inte van vid dem!) så jag har helst tröja på mig även om det bara är jag och mannen hemma. Men jag ska bättra mig
  • Miscpony
    liin84 skrev 2008-11-01 14:27:07 följande:
    Jag har fått jätte torra bröstvårtor och vårtgårdar och dom ser sprickiga ut.Apoteket har en super bra Bröstvårts kräm som FUNKAR o kliet släpper när du smörjt på :)Fast jag får typ smörja varje dag men d e det värt =)
    Har testat den där krämen och vet att den hjälper många, men tyvärr inte mig Den funkar skapligt mot kliet, men det biter liksom inte på varandet (ursäkta om jag uttrycker mig äckligt).
  • Lady Gaga

Vill bara flika in att jag oxå kan få nariga bröstvårtor och när man kliar så kan det vätska lite. Tror jag hade det under förra graviditeten. Nu har dom börjat bli nariga igen. Det kommer och går. Prova smörja med bröstvårtskrämen som liin84 föreslog.

Tror inte du behöver oroa dig över att det ska vara något farligt.
  • Miscpony
    Hikaru skrev 2008-11-01 14:29:45 följande:
    Vill bara flika in att jag oxå kan få nariga bröstvårtor och när man kliar så kan det vätska lite. Tror jag hade det under förra graviditeten. Nu har dom börjat bli nariga igen. Det kommer och går. Prova smörja med bröstvårtskrämen som liin84 föreslog.

Tror inte du behöver oroa dig över att det ska vara något farligt.
    Nej, jag undrar om inte BM missförstod mig lite och trodde att vätskan kom "ur vårtorna" istället för sår på vårtgården. Blev i alla fall lite sne på henne att hon var tvungen att stressa upp mig... Men nej, det är nog inget allvarligt
  • Lady Gaga

Sen ska du inte bli förskräckt om det skulle komma vätska ur bröstvårtorna eftersom det är helt normalt att börja "läcka" under graviditeten. För mig började det runt v 17 vid första barnet. Fick gå omkring med amningskupor i bh'n

• Miscpony
    Hikaru skrev 2008-11-01 14:40:19 följande:
    Sen ska du inte bli förskräckt om det skulle komma vätska ur bröstvårtorna eftersom det är helt normalt att börja "läcka" under graviditeten. För mig började det runt v 17 vid första barnet. Fick gå omkring med amningskupor i bh'n
    Hehe Jo, att råmjölken kan komma tidigt har jag hört talas om... Jag köpte faktiskt amnings-behå nu senast, jag tänkte att om jag ändå måste lägga ner en halv förmögenhet på nya underkläder bara för att de gamla blivit för små, kan jag lika gärna köpa något jag har användning för efter förlossningen... Så jag är förberedd på läckage kan man säga
Svar på tråden Nån mer gravid med trasiga bröstvårtor?