• Pysen

Ni som är närsynt...!!! (Rädd)

Jag är närsynt och har glasögon... Jag fick mitt synfel år 2001 och det blir gradvist sämre..

År 2004/2005 ville min optiker att jag skulle gå till en ögonläkare för han tyckte att min syn hade blivit sämre så fort..

PANIK! Jag ringde omedelbart ögonkliniken och fick en akuttid. De undersökte mina ögon grundligt och sa att inget var fel, mer än att jag var närsynt... Pustar ut!

Nu i veckan var jag på en ny kontroll hos optikern (senast var för 2 år sedan) och jag hade en försämring igen.... och nu nämner optikern IGEN att han ville att jag ev skulle fundera på att ringa ögonläkaren igen...

Men varför?? Håller jag på att bli blind?

Jag har -3,5 på vänster och -3,25 på höger öga... samt brytningsfel på båda ögonen...

Kan någon lugna mig??

Överdriver min optiker?

Ska jag ringa ögonläkaren igen?

• Svar på tråden Ni som är närsynt...!!! (Rädd)
  • miniinatta

Jag är själv närsynt men min syn har försämrats för att jag inte använt linser / glasögon på länge :S Men tycker att du ska lyssna på din optiker och ringa ögonkliniken !

Lycka till !

• Pysen
    miniinatta skrev 2008-11-01 23:26:55 följande:
    Jag är själv närsynt men min syn har försämrats för att jag inte använt linser / glasögon på länge :S Men tycker att du ska lyssna på din optiker och ringa ögonkliniken !Lycka till !
    Vad kan vara fel då?? Kan jag ha någon sjukdom?

Jag är nervös över detta....
  • Tant J

Tycker du ska ringa ögonläkaren. Det är alltid bra att gå och kolla VARFÖR synen försämras. Ibland finns det ingen anledning, dvs. sjukdom till att synen försämras.
    Jag tror inte att du blir blind, du har ju bra syn!
    Jag har -9,5 på vänster och -9 på höger öga och jag ser bra med linser!

• miniinatta
    Pysen skrev 2008-11-01 23:28:04 följande:
    Vad kan vara fel då?? Kan jag ha någon sjukdom?Jag är nervös över detta....
    Jag har ingen aning om vad det kan vara , men bättre att kolla upp det !
  • Pysen

Tant J skrev 2008-11-01 23:29:33 följande:

Tycker du ska ringa ögonläkaren. Det är alltid bra att gå och kolla VARFÖR synen försämras. Ibland finns det ingen anledning, dvs. sjukdom till att synen försämras. Jag tror inte att du blir blind, du har ju bra syn!Jag har -9,5 på vänster och -9 på höger öga och jag ser bra med linser!
    Ja, jag ska ringa till dom till veckan.... Men allt var ju bra sist, så därför blir jag orolig att optikern tror att jag är sjuk på något sätt.... ex cancer.... Då kanske du förstår min oro....
  • Tant J
    Pysen skrev 2008-11-01 23:31:06 följande:
    Tant J skrev 2008-11-01 23:29:33 följande:
    Ja, jag ska ringa till dom till veckan.... Men allt var ju bra sist, så därför blir jag orolig att optikern tror att jag är sjuk på något sätt.... ex cancer.... Då kanske du förstår min oro....
    Oj. Varför trodde han det?
    Min syn försämras lite varje år och det är inget farligt enl. min ögonläkare.
  • Pysen

Tant J skrev 2008-11-01 23:32:25 följande:

Oj. Varför trodde han det?Min syn försämras lite varje år och det är inget farligt enl. min ögonläkare.
    Nej nej... det är JAG som har tankar på cancer, inte min optiker! Förlåt om jag var oklar där.....
  • Pallas

Jag har -13 och -11 och brytningsfel och min syn försämras stadigt varje år. Jag vet att min mamma har någon ögonsjukdom som eventuellt skulle göra henne blind, men jag har ingen kontakt med henne så jag vet inte vad det är. Min fyraåring har nyss fått glasögon.

Jag oroar mig inte över detta. Mina ögon skulle jag klara mig utan känner jag, bara jag mår bra i övrigt. Vad är det som oroar dig? Att se sämre? Att kanske bli av med synen? Att det skulle vara nåon allvarligare sjukdom som låg bakom synfelet?

• Tant J

Sorry. Läste slarvigt.
    Du är orolig för att du tror att optikern tror att du är sjuk på ngt. sätt.

Kanske tar optikern bara det säkra före det osäkra? En optiker har ju inte alls samma undersökningsmöjligheter som en läkare. Jag tycker att du har en bra optiker som rekommenderar dej att söka läkare när din syn försämras.
    Mina optiker har bara ryckt på axlarna.

• Pysen
    Pallas skrev 2008-11-01 23:36:11 följande:
    Jag har -13 och -11 och brytningsfel och min syn försämras stadigt varje år. Jag vet att min mamma har någon ögonsjukdom som eventuellt skulle göra henne blind, men jag har ingen kontakt med henne så jag vet inte vad det är. Min fyraåring har nyss fått glasögon.Jag oroar mig inte över detta. Mina ögon skulle jag klara mig utan känner jag, bara jag mår bra i övrigt. Vad är det som oroar dig? Att se sämre? Att kanske bli av med synen? Att det skulle vara nåon allvarligare sjukdom som låg bakom synfelet?
    Det sistnämnda! Att det ska vara något allvarligt....

Tack för ditt inlägg, det gav mig mod
  • Pysen

Tant J skrev 2008-11-01 23:37:34 följande:

Sorry. Läste slarvigt.Du är orolig för att du tror att optikern tror att du är sjuk på ngt. sätt.Kanske tar optikern bara det säkra före det osäkra? En optiker har ju inte alls samma undersökningsmöjligheter som en läkare. Jag tycker att du har en bra optiker som rekommenderar dej att söka läkare när din syn försämras.Mina optiker har bara ryckt på axlarna.
    Du har rätt.. visst är det bra att han rekomenderar en läkare.. och jag ska ringa dit i veckan.. men jag är ändå orolig.... en liten klump i magen...
  • Pallas

Oroa dig inte i onödan. Kolla upp det med ögonläkaren om du är orolig, det kan ju vara skönt för dig att ha svart på vitt vad som händer. Jag skulle också tipsa om att gå till en annan optiker och fråga lite kring detta och din information du fått av din nuvarande optiker. Den nya kanske kan förklara på ett sätt som inte oroar dig?

Att synen försämras är inget ovanligt och inget farligt i sig, men det är inte fel att kolla upp. Jag har inte varit till ögonläkaren mer än när jag var sju år och fick glasögon och jag är 35 år nu.

• Mochride

Jag har -3.0 tror jag på mitt närsynta öga och +2.5 på mitt översynta öga. Min syn ändras lite både till det bätre och det sämre då och då och kan göra det från ett halvår till ett ann
    att då jag provar ut mina linser med de mellanrummen. Jag har också brytningsfel. Men jag har aldrig hört att jag borde vara orolig eller så.
    Jag tror inte att det är nåt allvarligt för dig och det är som sagt inte ovanligt att synen förändras, men för att du ska känna dig lugnare så borde du kanske kontakta ögonläkaren igen.

• Pallas

Tänkte på en grej, du har inte blivit gravid/ammat under den här tiden sedan du fick ditt synfel?

• Pysen
    Pallas skrev 2008-11-01 23:56:31 följande:
    Tänkte på en grej, du har inte blivit gravid/ammat under den här tiden sedan du fick ditt synfel?
    Jag fick barn juli 2006.... fick svår havandeskapsförgiftning och äter fortfarande blodtrycksmediciner.... Men det vet även optikern...
  • Pallas

Okej, för det kan ju påverka synen. Gå till en annan optiker och förklara läget. Begär kopia på din journal hos nuvarande optikern och ta med den och be den nya förklara lite mer ingående varför din optiker vill att du vänder dig till ögon.

• Pysen
    Pallas skrev 2008-11-02 10:43:53 följande:
    Okej, för det kan ju påverka synen. Gå till en annan optiker och förklara läget. Begär kopia på din journal hos nuvarande optikern och ta med den och be den nya förklara lite mer ingående varför din optiker vill att du vänder dig till ögon.
    Kan jag göra så...? Då ska jag göra det, tack för tipset!
Svar på tråden Ni som är närsynt...!!! (Rädd)