Inlägg från: Pallas |Visa alla inlägg
  • Pallas

Ni som är närsynt...!!! (Rädd)

Jag har -13 och -11 och brytningsfel och min syn försämras stadigt varje år. Jag vet att min mamma har någon ögonsjukdom som eventuellt skulle göra henne blind, men jag har ingen kontakt med henne så jag vet inte vad det är. Min fyraåring har nyss fått glasögon.

Jag oroar mig inte över detta. Mina ögon skulle jag klara mig utan känner jag, bara jag mår bra i övrigt. Vad är det som oroar dig? Att se sämre? Att kanske bli av med synen? Att det skulle vara nåon allvarligare sjukdom som låg bakom synfelet?

• Pallas

Oroa dig inte i onödan. Kolla upp det med ögonläkaren om du är orolig, det kan ju vara skönt för dig att ha svart på vitt vad som händer. Jag skulle också tipsa om att gå till en annan optiker och fråga lite kring detta och din information du fått av din nuvarande optiker. Den nya kanske kan förklara på ett sätt som inte oroar dig?

Att synen försämras är inget ovanligt och inget farligt i sig, men det är inte fel att kolla upp. Jag har inte varit till ögonläkaren mer än när jag var sju år och fick glasögon och jag är 35 år nu.

• Pallas

Tänkte på en grej, du har inte blivit gravid/ammat under den här tiden sedan du fick ditt synfel?

• Pallas

Okej, för det kan ju påverka synen. Gå till en annan optiker och förklara läget. Begär kopia på din journal hos nuvarande optikern och ta med den och be den nya förklara lite mer ingående varför din optiker vill att du vänder dig till ögon.

Svar på tråden Ni som är närsynt...!!! (Rädd)