• jentha

Tips på (jul)pyssel med 1½--åringar - hjälp!

Jag skulle vilja ha tips på vad man kan göra för pyssel tillsammans med sin 1½-åring. Vi ska ha pysseleftermiddag men har svårt att komma på vad vi kan göra som de små också kan vara med att göra.

Tack för hjälpen!

// jentha (¯`°?.¸ Folke och Esters mamma ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Tips på (jul)pyssel med 1½--åringar - hjälp!
  • tinna

Kleta lim på en glasburk (barnmatsburkar är lagom stora) och sen rulla i grovt salt. På med ett rött band upptil så har du en jättesöt "snöljuslykta".

• jentha
    tinna: tack för tipset.

fler?
    // jentha (¯`°?.¸ Folke och Esters mamma ¸.?°´¯)
  • snöfall

kikar in eftersom jag själv har en 1½åring hemma.. och jag älskar att pyssla, men har aldrig pysslat med henne.. annat än ritat o så.. så jag hoppas att det kommer fler förslag, som jag kan härma

• tinna

Min erfarenhet är ju att det inte är jättelätt att pyssla med sånna småttingar, dom har ju liksom inte jättemycket tålamod. Men man kan ju kavla ut saltdeg som dom kan trycka ut stjärnor och hjärtan ur som man sen torkar och hänger upp. Ett ambitiöst år försökte jag göra smällkarameller med mina barn som då var lite drygt 1,5 och 3,5. Den stora klarade av det någorlunda men den lilla ville hellre riva sönder pappret och var inte alls intresserad av att vika och klippa..
    Man kan ju köpa styrolitfigurer, typ hjärtan och stjärnor på hobbybutik, kladda in dom i lim och sen ha på glitter. Blir jättefint men man får räkna med duktigt mycket glitter i stora delar av huset

• Nina1982
    tinna skrev 2008-11-02 11:10:01 följande:
    Kleta lim på en glasburk (barnmatsburkar är lagom stora) och sen rulla i grovt salt. På med ett rött band upptil så har du en jättesöt "snöljuslykta".
    Salt? Har jag aldrig provat, men däremot socker har jag gjort så med. Blir jättefina. Man kan även köpa de billiga med lite kant på ikea och göra så med, prova att ha i glitter eller bara glitter på blir också fint =) Eller bara glasstenar, paljetter, ja allt möjligt kan man limma på. Enkelt för barnen att välja och sätta dit =)
  • snöfall

jo tålamod är inte min dotters starka sida men saltdeg kanske sku va kul!

• tinna
    Nina1982 skrev 2008-11-02 16:09:47 följande:
    Salt? Har jag aldrig provat, men däremot socker har jag gjort så med. Blir jättefina. Man kan även köpa de billiga med lite kant på ikea och göra så med, prova att ha i glitter eller bara glitter på blir också fint =) Eller bara glasstenar, paljetter, ja allt möjligt kan man limma på. Enkelt för barnen att välja och sätta dit =)
    Jo, med sånt där riktigt grovt salt, typ som man har i kvarnar, ser ju ut som små snöbollar ju
  • Kangkurr

Använd svarta papper, och limma fast små bomullstussar så de bildar en snögubbe. Rita gärna en mall på pappret att följa.

• MrsHolly

Har man ett barn som gillar att riva sönder papper (jag har en sån...) så kan man ju utnyttja det :) Ta silkespapper i olika färger och låt barnet riva... Rulla bollar av dessa och klistra upp på papper i form av en julgran (mest grönt papper är ju att rekomendera, men även röd eller annat till kulorna). Man kan även sätta ett fotografi på barnet mitt i granen så det bli personlig och grann :) Givetvis går det göra annat än en gran, men det är bara det jag testat... Kanske en tomte, snölykta eller ett paket??!

• Nenne77

Måla tummen och nedre delen av handen på barnet rött och fingrarna vita. Tryck på svart papper och rita dit ögon med en penna som syns på svart papper... Voila! En tomte.... Hittade det pysslet på www.skapligtenkelt.se förra året, det kanske finns kvar?

Svar på tråden Tips på (jul)pyssel med 1½--åringar - hjälp!