Inlägg från: Kajsa79 |Visa alla inlägg
  • Kajsa79

Svullna halsmandlar.

jag led av både halsfluss, halsbölder och svullna mandlar vid varje liten förkylning i många år. Sen opererade jag bort mandlarna vid 21 års ålder och har inte haft ont i halsen sen dess (det är snart 5 år sen)! rekommenderas, fråga en läkare om det!

• Kajsa79

Du har säkert, liksom jag hade, stora mandlar. Då märks det mer när de svullnar upp lite, vilket de kan göra redan vid en lätt infektion (som kanske inte ens märks i övrigt). Jag brukade (brukar, fast nu är det ju väldigt sällan!) dricka varma drycker, tex honungsvatten eller te, tyckte det lenade i halsen. Tar väl knappast bort själva svullnaden, men kändes bra.
    Mandlarna skyddar så inte infektionerna går ner djupare i luftvägarna. Jag har haft en rejäl luftvägsinfektion, med andningssvårigheter, feber och hosta så jag fick en spricka i ett revben (!) sen operationen. Därför tar läkarna inte bort mandlarna i onödan. Men som sagt, hellre en rejäl luftvägsinfektion (befann mig då i Irland över sommaren, det fuktiga, råa klimatet där gynnande inte läkningen precis) på 5 år än halsfluss/halsbölder två ggr/år!!

Svar på tråden Svullna halsmandlar.