Tips på situps övningar när man har ont i svanken?
Efter jag fött barn har jag ont i nedre delen av ryggen och när jag gör situps liggandes på rygg gör det ont... hur ska jag göra? Behöver tips
Efter jag fött barn har jag ont i nedre delen av ryggen och när jag gör situps liggandes på rygg gör det ont... hur ska jag göra? Behöver tips
Jag vet inte hur du gör situps men jag har alltid fått lära mig att man inte ska gå för högt upp eftersom man gör illa ryggen då. Man ska bara spänna magen och höja börstpartiet en bit utan att lyfta resten av ryggen ifrån marken. Påsåvis ha rjag alltid kunnat göra situps utan att få ont i ryggen.
jo jag gör så, men det räcker att jag lägger mig på golvet så gör det ont
Aha okej! Lägg dig på ett mjukare underlag, fast det kanske inte hjälper det heller? Sök på magövningar på google så kanske du får fram alternativa magövningar till situps
Prova att ligga på rygg och ha raka ben och höja/sänka benen? Jag har också ont i svanken efter förlossning och det känns som att det går lite lättare.
Prova "omvända situps", som Neko föreslog, men börja med böjda ben, kan vara lite lättare än att dra dem raka i början. Lättare att hålla kontroll på ryggen hela tiden så man inte svankar i övningen och orsakar mer besvär.
tack för tipsen!
sök på youtube så får du massor av tips
jag har en pilatesboll under bena jätte bra