Svårt att starta om nytt liv efter separation
Så sitter man alltså här igen. För ett år sedan hittade jag FL när jag var i min hitils värsta livskris. Då hade min dåvarande sambo raserat mitt liv genom att berätta att hon träffat en annan man på sitt jobb och ville separera. Två små barn, nybyggd hus och ett 12-årig förhållande. Allt det hade vi tillsammans och det, ur mitt perspektiv, försvann under ett 15 minuter långt samtal en lördagmorgon i september förra året...
Nåväl, ett år av helvete är till ända och en någorlunda struktur på livet har infallit sig. Rutiner börjat sätta sig och vardagen funkar.
Jag bor kvar i huset i samhället utanför stan och barnen bor här varannan vecka. Eftersom jag bor kvar kan barnen också gå kvar i sin skola och ha kvar alla sina vänner (rena bullerbyn på gatan). Så långt allt väl och nu kommer problemet. Jag känner att jag verkligen har svårt att starta om mitt liv här. Förutom allt de rent praktiska svårigheterna att ha ett stort hus själv så är nog känslorna värst. Eftersom jag och exet flyttade hit tillsammans, nytt område, nya grannar i samma situation och allt. Vi umgicks mycket med grannarna och blev riktigt goda vänner med många. Exet har fortfarande kvar mycket kontakt med mina grannar och umgås med mammorna här en hel del.
Jag har inte träffat någon ny och känslan är att om jag skulle göra det så kommer det att bli svårt för den personen att eventuellt flytta hit eftersom mitt ex fortfarande har kvar så mycket kontaker i samhället.
Jag är så vacklande i vad jag ska göra. Ska jag sälja huset och börja om någon annanstans eller bo kvar och hoppas allt löser sig på sikt? Känns som om det inte finns någon framtid för mig här, att det till slut blir ohållbart. Det värsta är ju att om jag flyttar måste ju barnen också flytta och byta skola och allt. Jag vill verkligen inte de ska behöva göra det, stackarna... De trivs ju så himla bra här och det är ju inte deras fel att pappa och mamma inte bor ihop.
Någon som varit i samma situation och kan råda?