Inlägg från: Jenniemamman |Visa alla inlägg
  • Jenniemamman

Erfarenhet av hallonbladste!?

Började dricka hallonbladste igår. Mest som en kul grej... Tr4or inte riktigt på sånt., Men te är gott så varför inte. Men lite hopaps man ju iaf..

Någon som har erfarenhet av det?

Tror ni det fungerar?

Isf, hur lång tid tar det innan det kommer igång? Handlar det om dagar eller veckor?

Berätta gärna!!

Vilgoth 060705, Mollie/Lucas BF 081202
  • Svar på tråden Erfarenhet av hallonbladste!?
  • Jenniemamman
    LickMeUp skrev 2008-11-02 19:00:46 följande:
    ja började dricka i v. 35-36 eller nåt sånt. fick inga direkta sammandragningar av det.MEN.. det sägs ju att det hjälper livmodern att jobba mer effektivt, så ja tror på att det funkade...första barnet föddes efter 41 timmar,avslag i 7! vecka, drack inte hallonbladste.andra barnet föddes efter dryga 6 timmars korta och oregelbundna värkar (30 mins på förlossning) avslag i knappt 2 veckor... drack hallonbladste
    hmm, okej!!

För mig var det väldigt smidigt sist. Vattnet goch och det tog lite tid men kraftiga värkar hade jag i runt 8 timamr bara och det var ju första gången. 3 timamr var jag inne på FL och hade ingen bedövning alls, inte ens lustgasen. Så jag tänkte köra lika denna gång, men jag vill iaf få prova lustgas nu!!

Avslag hade jag inte alls länge sist heller, för jag kunde ha sex igen efter 4 veckor..

Men det sägs väl vara bra för amningen också, detta te? För det gick inte så bra sistFundersam
  • Jenniemamman
    louiseL82 skrev 2008-11-02 19:07:49 följande:
    hallobladste ska man dricka för att styrka livmodern, mjuka upp slemhinnor och för att minska blödningar. jag började drick runt vecka 34.. fick direkt mer sammandragningar. dotter e född i vecka 36+2. tappade 6 dl blod under förlossningen o hade bara blödande avslag i två-tre dar.
    Okej. För jag undrar lite på det här me3d sammandragningar. När en viss halt oxytocin finns i kroppen så framkallas sammandragningar ju och jag hade sammandragningar 3 timmar inatt och hela dagen idag och jag har precis börjat dricka det.. Gör dock inte så ont än.. Och det kan väl inte hänga ihop? Hade bara hunnit med 2 koppar liksom..
  • Jenniemamman
    FriLe skrev 2008-11-02 19:09:05 följande:
    jag testade det under min förra graviditet... drack ca en månad innan och han är född BF + 6 ;) så d hjälpte inte på mej :p
    okej, hur mycket drack du då? Drack du regelbundet? Köpte du sånt som löste elelr i påsar? Vilket förhör^^ Nej men det är kul att veta! Vissa tror ju på det och andra inte.. Just nu tror jag inget:P
  • Jenniemamman
    louiseL82 skrev 2008-11-02 20:10:04 följande:
    Svar på #5jag har ingen aning.. jag drack säkert 5-6 koppar om dan..
    Okej. Ståt att man max ska dricka 3 koppar om dagen så jag vågar inte mer^^ Inte än iaf.

Aja, får väl se om det händer något! Svårt att veta sen om det berodde på teet eller inteRäcka ut tungan
  • Jenniemamman
    louiseL82 skrev 2008-11-03 09:53:53 följande:
    Svar på #9på d jag köpte stod d 5-6 koppar om dan så då drack jag d hehe :) mitt va kanske svagare
    okej! 3 kopapr känns rätt lagom för mig iag, jag har stora kopparRäcka ut tungan så det blir typ 1 liter nästan så det borde ju räcka!!^^
  • Jenniemamman
    Gelehallon82 skrev 2008-11-03 10:25:06 följande:
    Vart köper man detta? Smakar det gott??
    jag köpte det på en hälsokostaffär! Det smakar som vanligt örtte typ! Tycker jag iaf. Brukar dricka såna teer i vanliga fall också så jag tycker det är helt okej!
  • Jenniemamman

jaa, det innehåller ju oxytocin vilket utsöndras i livmoderna när livmodermunnen utvidgas och på så vis framkallas sammandragningarna, när oxytocinhalten blivit tillräckligt hög.

Och det är väl så att ju häögre halten blir dessto starkare blir sammandragningarna och de kan också utvecklas till värkar.

Men det ska ju vara bra sen efteråt också, mot eftervärkarna och för amningen! Verkar ju inte vara någon fara att dricka det iaf, sen huvuvida det nu kan "starta" en förlossning skiter jag i faktisktRäcka ut tungan Men jag måste säga att jag fått med SD sen jag började dricka det.. men å andra sidan är det helt normalt med tanke på att jag går in i vecka 37 och det är andra barnet!

• Jenniemamman
    maddan86 skrev 2008-11-05 21:37:51 följande:
    jag drack hallonblads te en kopp, dagen efter startade allt kände på en gång samma kväll att sd ändrade karaktär. mitt var rosa och smakade varm saft typ bläää
    det var inte hallonte du drack då:P för hallonblad är ju gröna.. Mitt är riktigt hallonbladste iaf och det är inte rosa och smakar saft!

Man kan ju plocka egna hallonblad och torka sen koka te på dem så det låter som nått annat de du dfrack faktiskt!
  • Jenniemamman
    louiseL82 skrev 2008-11-05 22:22:39 följande:
    Svar på #23jag köpte färdiga tepåsar i hälsokostaffär o d stod hallonbladste på förpackningen o d blev rosa o smakade varm saft d me. men d va gott
    okej! men då är det ju nått tillsatt där i iaf, jag kör med löste då jag läste att det var bäst^^ Det finns ju såna teer annars som bara är smaksatta å så men det här är bara vanliga plockade hallonblad liksom! Inget tillsatt så det smakar inte alls varm saft, smakar som örtte!
  • Jenniemamman
    louiseL82 skrev 2008-11-06 09:52:30 följande:
    Svar på #25ja d smakar som örte me varm saft inslag hehe :) fast d e nog bara för att d e rosa som man blndar ihop d me varmsaft kanske haha.. jaja.. så dåligt kan d ju inte va eftersom att d funkade på mig
    nää, om det innehåller hallonblad så är de väl samma grej! Bara att det innehåller nått mer också!
  • Jenniemamman
    Matilda84 skrev 2008-11-06 12:12:11 följande:
    Var har du köppt ditt te?Jag köpte ett på en hälsokostaffär och det är sånt som blir rosa.. Läste på förpackningen när jag kom hem och det är bara 48% hallonblad och resten är en massa andra grejer.. Jag har inte märkt nån skillnad :)
    jag köpte mitt på en hälsokost som heter Life. Köpte det löst i en större påse, det ligger inte i potionspåsar! Och det är bara hallonblad inget annat så det är 100% hallonblad alltså!
  • Jenniemamman
    Matilda84 skrev 2008-11-06 12:19:53 följande:
    Då ska jag prova det :). Tror det var på life som jag köpte det som blev rosa.. Här även torkat egna hallonblad som jag tänkte göra te av :).Känner du nån skillnad?
    okej, det finns nog olika sorter! Såg att de hade annat också men tog det lösa..

Ja, men det fungerar ju jättebra det också, det är ju samma sak som det jag köpt..

Jadu, har druckit det sen i lördgas kväll och haft SD sen dess, men sen vet jag ju inet5 om det ebror på det elelr att jag närmar mig:P
Svar på tråden Erfarenhet av hallonbladste!?