• Anonym (fattig)

Vilka extra inkomster kan man ha under mammaledigheten?

Jag håller nu på men min kalkyl under min mammaledighet och insett jag har inte nog med pengar, Vad ska jag göra?
    jag vill ha ett extra inkomst under min ledighet.
    Kan ni ge förslag eller berätta vad ni har gjort?
    Tips och förslag tas gladeligen emot. :)

Har kommit på att dagmatte kan fungera då får man ju ca 1000kr/ mån per hund.
    Och sen har jag bestämt mej för att hyra ut ett rum i lgh till ngn så får jag 2000 mindre i hyra.
    Har ni några andra förslag på vad jag kan tjäna/ spara pengar på?

• Svar på tråden Vilka extra inkomster kan man ha under mammaledigheten?
  • 5barnsmamman

Du kan inte tjäna pengar samma dag som du får FP.
    Då får du plocka bort den dagen från FP.

Stolt mor till fyra
  • Anonym (fattig)

Som jag förstått det så har man möjlighet och rätt till att tjäna en vis summa utöver de pengarna som FP ger. Detta genom att man inte behöver skatta på uthyrning av rum fören man gått upp på över 12 tkr tidigare har det varit sådana regler och samma gäller att man får ha en vis inkomst utan att behöva skatta för den.

Har jag missförstått detta när det gäller svenska reglerna?

• 5barnsmamman

Alltså man får ju inte ta ut en hel dag och samtidigt få pengar för samma dag.
    Det där med att hyra ut rummet vet jag inget om, men man får inte "jobba" och tjäna extra pengar samma dag som du får ersättning från FK

Stolt mor till fyra
  • Bolaget

Att hyra ut ett rum måste man ju få göra, det innebär ju inget arbete utan är en passiv inkomst. Däremot skattar du på hyresinkomster över 4000, inte bara över 12.000.
    Att vara dagmatte däremot är ju ett jobb/företag som man aktivt bedriver, det kan du väl inte göra samtidigt som du tar FP.
    Det är ju inte skatten som avgör om man jobbar eller inte utan faktiskt vad man gör.

• Anonym

Du kan ju hitta ett extrajobb som man kan göra hemifrån, ex på kvällstid, om du tjänar mer på det än det du får ut från FK den dagen. Jag skriver för ett internetföretag, men det gör jag de dagar jag inte tar ut föräldrapenning.

• Anonym (student)
    5barnsmamman skrev 2008-11-02 20:42:27 följande:
    Alltså man får ju inte ta ut en hel dag och samtidigt få pengar för samma dag.Det där med att hyra ut rummet vet jag inget om, men man får inte "jobba" och tjäna extra pengar samma dag som du får ersättning från FK
    Nja det är lite olika. Tar man hand om barnet samtidigt så kan det vara okej. Man får t.ex studera och få fp samtidigt eftersom man kan klara av att läsa och ta hand om barn samtidigt.
    Står nått om rumslig kontakt med barnet på FKs hemsida.
    Jag hade ringt och frågat men att rasta hundarna tar ju ca 1 timmer/dag så då kan du ju ta ut 7/8 dag då
  • glammis

Plugga på distans! Skitbra. Ta någon kurs du är intresserad av och sitt och plugga på kvällarna. Då får du studiebidrag på 3500 kr i månaden.

• 5barnsmamman
    Anonym (student) skrev 2008-11-02 20:47:07 följande:
    Nja det är lite olika. Tar man hand om barnet samtidigt så kan det vara okej. Man får t.ex studera och få fp samtidigt eftersom man kan klara av att läsa och ta hand om barn samtidigt. Står nått om rumslig kontakt med barnet på FKs hemsida.Jag hade ringt och frågat men att rasta hundarna tar ju ca 1 timmer/dag så då kan du ju ta ut 7/8 dag då
    Du har inte rätt till studiemedel och fp samtidigt. Visst du kan studera, men inte få ersättning från bägge ställena
    Stolt mor till fyra
  • Anonym
    5barnsmamman skrev 2008-11-02 20:49:45 följande:
    Du har inte rätt till studiemedel och fp samtidigt. Visst du kan studera, men inte få ersättning från bägge ställena
    Men om man t.ex tar ut 4 fp-dagar i veckan, kan man inte plugga 3 dagar då?
  • Emlan 84
    5barnsmamman skrev 2008-11-02 20:49:45 följande:
    om man pluggar på distans och har rumslig kontakt med barnet får man ta fp och csn samtidigt.
Svar på tråden Vilka extra inkomster kan man ha under mammaledigheten?