Inlägg från: 5barnsmamman |Visa alla inlägg
  • 5barnsmamman

Snabbt svar!! Vård av barn då dagis stängt för studiedag?

Nej det får man inte,När de har planeringsdag så erbjuds alltid en alternativ plats för de som inte kan ordna annan barnvakt.

Stolt mor till fyra
  • 5barnsmamman

Läste snabbt, ser att det står studiedag.
    Dagis tar väl inte studiedagar, eller?

Stolt mor till fyra
  • 5barnsmamman
    sAiLe05 skrev 2008-11-02 21:14:20 följande:
    Jag har tagit en VAB-dag med min äldste son då dagis hade planeringsdag. Fick inte tag i barnvakt heller. Detta var 2006, och reglerna kan ju ha ändrats sen dess.
    Men då kan inte Fk vetat att det var därför!
    För jag kollade detta 1999 med min första son och då var det inte heller möjligt att göra så.
    Stolt mor till fyra
  • 5barnsmamman
    Pochahontas skrev 2008-11-02 21:19:52 följande:
    De behöver inte alls tillhandahålla annan plats den dagen. Förskolan, alltså. Jag arbetar själv på förskola, och vi får hålla stängt en dag per termin, och då får man som förälder ordna det själv. Hur ska vi annars kunna få nån gemensam fortbildning? Men som förälder ska man få den informationen långt i förväg så man hinner ordna. I värsta fall får man ta semester, men VAB är absolut inte tillåtet.
    Här i vår kommun ordans alltid en annan mpjlig placering för barnen om föräldrarna inte kan ordna det på annat vis.
    Stolt mor till fyra
  • 5barnsmamman
    marsbebis skrev 2008-11-02 21:23:38 följande:
    Men vad händer om barnet faktiskt är sjukt på planeringsdagen? Får man inte vabba då? Eller, om man ljuger (fast det vet ju inte fk om)och säger att barnet är sjukt?
    Gillar inte att folk ljuger, det drabbar de som är ärliga i slutet.
    Det är pga lögner som fk blivit så stenhårda!
    Stolt mor till fyra
  • 5barnsmamman
    marsbebis skrev 2008-11-02 21:23:38 följande:
    Men vad händer om barnet faktiskt är sjukt på planeringsdagen? Får man inte vabba då? Eller, om man ljuger (fast det vet ju inte fk om)och säger att barnet är sjukt?
    En sak till, du måste om barnet faktiskt är sjukt kunna skriva vart barnet ska vara om det hade varit friskt.
    + Att det stället ska skriva ett intyg att barnet faktiskt va sjukt
    Stolt mor till fyra
  • 5barnsmamman

Intyg om barnets frånvaro från förskola eller skola

Du måste lämna ett intyg om barns frånvaro för att få rätt till tillfällig föräldrapenning när du har behövt avstå från arbete för att vårda barnet på grund av barnets eller ordinarie vårdares sjukdom.

KOpierat från fk sida

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/

Stolt mor till fyra
  • 5barnsmamman
    marsbebis skrev 2008-11-02 21:38:36 följande:
    Vem menar du med "vikarien"? Är det om det är dagiset som ordnat plats på annan avdelning, eller menar du släkting eller vän som ställer upp att passa om du själv inte kan vara hemma?
    den som har barnet istället för dagis, så ja den andra avd eller det andra dagiset
    Och är det mormor så tror jag inte de köper det.
    För mormor måste ju kunna passa även omdet blir förkylt eller dyl
    Stolt mor till fyra
  • 5barnsmamman
    Einstein skrev 2008-11-02 21:57:47 följande:
    Här finns inget alternativ och alla förskolor och fritidshem i kommunen är stängda samtidigt.
    Som sagt här får vi alltid ett alternativ.
    Stolt mor till fyra
  • 5barnsmamman
    Einstein skrev 2008-11-03 17:30:27 följande:
    Fast det är inte troligt att barnets kompis mamma/pappa är så villiga att passa ett sjukt barn. Det kan även finnas skäl till varför mor- eller farföräldrar inte kan ta hand om sjuka barnbarn heller.
    Jo säkert ,utgår bara från min mamma och hon passar barnen oavsett om det behövs.
    Stolt mor till fyra
  • 5barnsmamman
    Einstein skrev 2008-11-03 18:52:08 följande:
    Snäll mamma du har.
    Ja den bästa
    Stolt mor till fyra
Svar på tråden Snabbt svar!! Vård av barn då dagis stängt för studiedag?