• IDA30

Snabbt svar!! Vård av barn då dagis stängt för studiedag?

Jag har hört att man har rätt att ta VAB för att vara hemma med barnet då dagis har stängt för studiedag. Någon som vet om dt stämmer och var man isåfall kan läsa den informationen.

Tacksam för snabba svar!!!

• Svar på tråden Snabbt svar!! Vård av barn då dagis stängt för studiedag?
  • 5barnsmamman
    Pochahontas skrev 2008-11-02 21:19:52 följande:
    De behöver inte alls tillhandahålla annan plats den dagen. Förskolan, alltså. Jag arbetar själv på förskola, och vi får hålla stängt en dag per termin, och då får man som förälder ordna det själv. Hur ska vi annars kunna få nån gemensam fortbildning? Men som förälder ska man få den informationen långt i förväg så man hinner ordna. I värsta fall får man ta semester, men VAB är absolut inte tillåtet.
    Här i vår kommun ordans alltid en annan mpjlig placering för barnen om föräldrarna inte kan ordna det på annat vis.
    Stolt mor till fyra
  • marsbebis

Men vad händer om barnet faktiskt är sjukt på planeringsdagen? Får man inte vabba då? Eller, om man ljuger (fast det vet ju inte fk om)och säger att barnet är sjukt?

• 5barnsmamman
    marsbebis skrev 2008-11-02 21:23:38 följande:
    Men vad händer om barnet faktiskt är sjukt på planeringsdagen? Får man inte vabba då? Eller, om man ljuger (fast det vet ju inte fk om)och säger att barnet är sjukt?
    Gillar inte att folk ljuger, det drabbar de som är ärliga i slutet.
    Det är pga lögner som fk blivit så stenhårda!
    Stolt mor till fyra
  • sAiLe05

Har loggat in på FK´s sida nu, 29/11 2006 tog jag ut min första VABdag, då var dagis stängt och ingen annan barnomsorg erbjöds. Jag har fått det godkänt och utbetalt iaf (525 , om handläggaren gjort fel eller inte kan jag inte säga. Jag kan bara berätta att så var det i mitt fall.

Elias o Elvin
  • Busbellan
    Om barnet är sjukt får man givetvis vabba om man nu inte har anmält att man ska ta fp, för fp kan inte bytas mot tfp
    Mamma till Nora, August och Ella
  • 5barnsmamman
    En sak till, du måste om barnet faktiskt är sjukt kunna skriva vart barnet ska vara om det hade varit friskt.
    + Att det stället ska skriva ett intyg att barnet faktiskt va sjukt
    Stolt mor till fyra
  • marsbebis
    5barnsmamman skrev 2008-11-02 21:27:11 följande:
    Gillar inte att folk ljuger, det drabbar de som är ärliga i slutet.Det är pga lögner som fk blivit så stenhårda!
    Jo, jag håller med dig. Gillar inte heller folk som ljuger. Frågan var bara OM barnet blir sjukt på planeringsdagen; ska fk neka vab då? Eller om man ljuger om det? För det vet ju inte dom?
  • marsbebis
    5barnsmamman skrev 2008-11-02 21:28:22 följande:
    En sak till, du måste om barnet faktiskt är sjukt kunna skriva vart barnet ska vara om det hade varit friskt.+ Att det stället ska skriva ett intyg att barnet faktiskt va sjukt
    Ett intyg? Vem ska skriva det?
  • sAiLe05

Dagis måste intyga att barnet varit borta.

marsbebis skrev 2008-11-02 21:30:40 följande:
    tt intyg? Vem ska skriva det?
    Elias o Elvin
  • Busbellan
    marsbebis skrev 2008-11-02 21:30:40 följande:
    Ett intyg? Vem ska skriva det?
    Om barnet blir sjukt när han/hon skulle varit på dagis så skriver personalen på ett intyg att barnet inte var där den aktuella dagen.
    Mamma till Nora, August och Ella
Svar på tråden Snabbt svar!! Vård av barn då dagis stängt för studiedag?