• Hallonböna

Är det okej att bara ha EN katt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-02 21:16
    Råkade posta innan jag hade skrivit klart

Ja som rubriken lyder, är det är okej att ha en innekatt ensam? Har inga andra djur och till våren kommer vår kisse att få tillbringa många timmar själv om dagarna. Bör man skaffa en kompis till honom?

• Svar på tråden Är det okej att bara ha EN katt?
  • köttbullelydnad

Vet många som bara har en katt..?

• Micki

Visst är det okej,vissa katter trivs ju bäst som ensamkatter

♥ Två ska bli tre ♥
  • Zaria

Jadå,däremot är det inte så snällt att ta en kattunge och sedan vara borta en massa det första man gör,då är det bättre att skaffa 2 st om man jobbar/är borta mycket

• lindaha

Det beror helt och hållet på katten.
    Vilken ras ska du köpa? Vissa raser vill absolut inte vara ensamma.

• Hallonböna
    Zaria skrev 2008-11-02 21:17:11 följande:
    Jadå,däremot är det inte så snällt att ta en kattunge och sedan vara borta en massa det första man gör,då är det bättre att skaffa 2 st om man jobbar/är borta mycket
    Han är 4 månader nu och vi kommer vara hemma tills mars, men sen blir han ju plötsligt ensam hela dagarna.
  • Hallonböna
    lindaha skrev 2008-11-02 21:17:41 följande:
    Det beror helt och hållet på katten.Vilken ras ska du köpa? Vissa raser vill absolut inte vara ensamma.
    Han är en Ragdoll.
  • Micki

Vad jag har hört bör ragdollen ha en kattvän om de tillbringar mycket tid ensamma. Har själv 2 ragdoll.

Funderar ni på att skaffa en vän till honom?

♥ Två ska bli tre ♥
  • Lurvenpajsaren

Ja, fast du ska veta att det är inte jobbigare att ha två mojsar! Dessutom håller de varandra sällskap.

• Hallonböna
    Baby Doll skrev 2008-11-02 21:30:11 följande:
    Vad jag har hört bör ragdollen ha en kattvän om de tillbringar mycket tid ensamma. Har själv 2 ragdoll.Funderar ni på att skaffa en vän till honom?
    Ja jag går och funderar om man kanske ska göra det nu när han är så ung som möjligt, så de kan växa upp ihop. Eller kanske man ska köpa en vuxen omplaceringskatt?
  • Kattägd

Jag skulle köpt två kattungar samtidigt, de har så mycket i varandra när de är små, lekkamrat, mys osv. Med en vuxen katt är risken att den kommer mest att vara irriterad på att ha en kattunge runt sig hela tiden som bara vill busa.

• Hallonböna
    Kattägd skrev 2008-11-03 09:06:20 följande:
    Jag skulle köpt två kattungar samtidigt, de har så mycket i varandra när de är små, lekkamrat, mys osv. Med en vuxen katt är risken att den kommer mest att vara irriterad på att ha en kattunge runt sig hela tiden som bara vill busa.
    Ja, du har säkert rätt. Känner mig lite stressad nu
  • vernis

Ja det går ju bra vissa katter är ensam katter vissa vill ha en kopmpis lite olika.. men har två de här så de leker och håller sig släskap är som syskon får säga ut de ibland de blir lite surt....

köpte inte tillsammans vill inte ha två syskon först köpte ena katt sen efter ca två mån kom den andra

• ludenben

Vi har bara en katt och det går alldeles utmärkt. Den sover ganska mycket om dagarna så frågan är om den ens märkt att man inte vart hemma. På kvällen däremot gillar den inte att vara ensam hemma men vi är ju alltid hemma nästan.

Svar på tråden Är det okej att bara ha EN katt?