Mina Krasse har fått ohyra!!!! Hjälp!!!
Ha fått en massa svarta kryp på mina Krasse, ge mig tips om hur jag få bort dom. Är rädd att dom ska angipa mina övriga växter :(
Ha fått en massa svarta kryp på mina Krasse, ge mig tips om hur jag få bort dom. Är rädd att dom ska angipa mina övriga växter :(
Är det som små larver är det enda du kan gör a att klämma sönder dem. De äter av bladen och blir stööre. Kan äta rent helt. HAr själv råkatut för det och det kan sprida sig till andra växter men brukar inte vara lika många där.
Krasse är ofta utsatt för bladlöss, vilket du verkar ha fått.
Innan kolonierna blir för stora brukar jag plocka angripna blad.
Annars fungerar det med såpvatten
Man kna använda såpvatten med en skvätt T-röd i ! lycka till !
Verkar som dom mår bättre nu. Har tagit bort alla blad o blommor som var angripna. Sen hittade jag i städskåpet, i all "panik" sådana där pilar som man sticker ner i jorden mot ohyra. Hoppas det håller sig. Tack för era tips!!!
Har ett bra tips om hur man tar kål på löss som sitter på kryddväxter som man gärna inte vill spruta med gift! Blanda 2 delar matolja med en del vatten och häll i en sprayflaska, skaka, spruta och se i mikroskop hur fulingarna kippar efter andan!
Thelonius - :O) visst njuter man då ?! hehe....
Jag har också fått dom små hemskingarna, men ska pröva med samma metod som förra året- sticka ner tändstickor med svavlet ner i jorden. Det fungerade då ialla fall. Annars har jag fått tipset av svärmor att stoppa ner vitlöksklyftor i jorden. Det ska visst "smaka illa" om jorden då.
Är det någon som har tipps mot sånna här vita små tussar som brukarkomma på tjockbladiga växter? När jag kom hem från semsetern nu var en av mina krukväxter anfallen...