• Kinderägg

Lånelöfte (Skandiabanken)

Är det någon som vet nåt om Skandiabankens lånelöfte ? Har fått ett lånelöfte till bostadsrätt där. Det jag är så fundersam över är att det står så här på deras hemsida:

"Om köpekontrakt tecknas före bankens slutliga bedömning ska dessa handlingar förses med ett förbehåll om att köpet är bindande under förutsättning att Skandiabanken beviljar lånet. När sökanden begär att lånelöftet ska infrias gör banken en slutlig kreditprövning av sökandens återbetalningsförmåga samt en bedömning av aktuell säkerhet för lånet."

Det känns som att det inte är ett riktigt lånelöfte. När vi sökte det så det enda dom ville veta var en summa på övriga lån vi hade. Det blir ju inte riktigt rätt om vi slår ihop summan på dom två lån vi har. Är inte ett lånelöfte just ett löfte om att man kommer få låna den summan när man väl hittat sin bostad ? Jag vill känna mig säker när/om det är budgivning. Vill inte stå med skammen och bli nekad ett lån om jag väl har fått ett löfte.

• Svar på tråden Lånelöfte (Skandiabanken)
  • Micke

Ett lånelöfte är ett lånelöfte, under förutsättning att de uppgifter du har lämnat stämmer och att det objekt du köper har ett rimligt pris.

Frasen att kontraktet gäller under förutsättning att man får lån är alltid bra att ha med.

Svar på tråden Lånelöfte (Skandiabanken)