• Sidenblomma

Hur blir man dagmamma idag?

Ja, som i rubriken, hur gör man? (Inte privat, utan anställd av kommunen)

1 Vad får man i lön?
    2 Hur många h/vecka är en heltid på,
    3 Hur många barn har man?
    4 Står kommunen för inköp av tvillingvagn, matstol etc?
    5 Kan man vara dagmamma åt bara ett barn?
    6 Kan man få vara dagmamma åt sitt eget barn också, och få lön för det?
    7 Får man lön per barn eller per timmar?
    8 Kan man ha bara 1 dagbarn (utöver sitt egna), om man har en kompis till sitt egna barn som behöver barnomsorg?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-02 23:44
    Kanske lite fel rubrik då.. Men Hur funkar det.. Kolla mina numrerade frågor.

• Svar på tråden Hur blir man dagmamma idag?
  • La Lola

Hur man gör?
    Man söker tjänsten om det finns nån.

//3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • Sidenblomma

Eh, va? Så Kommunen annonserar ut Lediga jobb: "Dagbarnvårdare sökes!"?
    Okej, men jag vet ju att det är brist på dagmammor och har aldrig sett ngn sådan annons.

• Sidenblomma

Jag vill ha svar på mina frågor ovan (siffer-frågorna).

• Angelx

Som la lola skrev söker man ju såklart tjänsten, sedan är det nog olika från kommun till kommun.

Svaren får du om du pratar med din kommun och allt handlar väl om du är utbildad eller inte....
    tror inte dom anställer vem som idag liksom

• La Lola
    Sidenblomma skrev 2008-11-02 23:43:21 följande:
    Eh, va? Så Kommunen annonserar ut Lediga jobb: "Dagbarnvårdare sökes!"?Okej, men jag vet ju att det är brist på dagmammor och har aldrig sett ngn sådan annons.
    Ja......
    Brist? Fler o fler dagmammor plockas bort ju.
    Dock är det brist på förskollärare.
    //3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • Buttelina
    Sidenblomma skrev 2008-11-02 23:43:21 följande:
    Eh, va? Så Kommunen annonserar ut Lediga jobb: "Dagbarnvårdare sökes!"?Okej, men jag vet ju att det är brist på dagmammor och har aldrig sett ngn sådan annons.
    mååånga kommuner väljer tyvärr aktivt att inte ha nån dagmammor. och söker dom dagmammor så annonserar dom ja
  • Angelx
    Sidenblomma skrev 2008-11-02 23:43:53 följande:
    Det är ju olika från kommun till kommun.
  • Buttelina

1 Vad får man i lön?
    2 Hur många h/vecka är en heltid på,
    3 Hur många barn har man?
    4 Står kommunen för inköp av tvillingvagn, matstol etc?
    5 Kan man vara dagmamma åt bara ett barn?
    6 Kan man få vara dagmamma åt sitt eget barn också, och få lön för det?
    7 Får man lön per barn eller per timmar?
    8 Kan man ha bara 1 dagbarn (utöver sitt egna), om man har en kompis till sitt egna barn som behöver barnomsorg?

1. olika från kommun till kommun samt ibland beroende på hur många dagbarn du har
    2. din arbetsvecka styrs ju av föräldrarnas behov
    3. ca 4-6st
    4.japp de står för sådana inköp, du får dessutom årliga pengar för leksaks inköp
    5.nä
    6.då får ha ditt banr hemma men du får ju inte lön för det
    7.olika
    8.nä, det funkar liksom inte så. tror du att du kan vara hemma med ditt och din polares barn och få lön för det? det funkar inte riktigt så..

• Angelx
    Sidenblomma skrev 2008-11-02 23:43:53 följande:
    Ska svara på frågorna som gäller i kommunen där jag bor.

1. Beror ju på vad du har för utbildning helt enkelt.
    2. 40 timmar i veckan.
    3. Ca 8 barn är nog det genomsnittliga, beror också på hur många små barn du har i din grupp.
    4. Japp det gör dom.
    5. Nej det har jag aldrig hört och skulle det vara så är det isf ett barn med särskilda behov som kanske inte klarar av att vara tillsammans med andra barn pga någonting.
    6. ja man kan ha sitt egna barn hemma fast det räknas inte in i barngruppen, ska det göra det måste du betala barnomsorgsavgift för det också.
    7.Man får sin månadslön och utöver det får man omkostnadsersättning för varje barn, vad som gäller där kan jag inte riktigt. Tror att det max är 46 kr om dagen per barn som man får???
    8. nej det kan man inte, vilken vinning skulle kommunen göra på det??? Full månadslön för att gå med 2 barn varav ett är ditt egna funkar liksom inte. Du väljer inte dina dagbarn utan det gör din chef helt enkelt, föräldrarna kan föreslå dig som dbv men det är ingen garanti för att det blir så.

Än en gång så ser det olika ut beroende på var man bor!
  • Buttelina
    Angelx skrev 2008-11-02 23:57:21 följande:
    Ska svara på frågorna som gäller i kommunen där jag bor.1. Beror ju på vad du har för utbildning helt enkelt.2. 40 timmar i veckan.3. Ca 8 barn är nog det genomsnittliga, beror också på hur många små barn du har i din grupp.4. Japp det gör dom.5. Nej det har jag aldrig hört och skulle det vara så är det isf ett barn med särskilda behov som kanske inte klarar av att vara tillsammans med andra barn pga någonting.6. ja man kan ha sitt egna barn hemma fast det räknas inte in i barngruppen, ska det göra det måste du betala barnomsorgsavgift för det också.7.Man får sin månadslön och utöver det får man omkostnadsersättning för varje barn, vad som gäller där kan jag inte riktigt. Tror att det max är 46 kr om dagen per barn som man får???8. nej det kan man inte, vilken vinning skulle kommunen göra på det??? Full månadslön för att gå med 2 barn varav ett är ditt egna funkar liksom inte. Du väljer inte dina dagbarn utan det gör din chef helt enkelt, föräldrarna kan föreslå dig som dbv men det är ingen garanti för att det blir så.Än en gång så ser det olika ut beroende på var man bor!
    oj har dom ökat barngrupperna så mycket? det var ju i och för sig ett tag sen min mamma slutade som dagmamma men då var ca 5 barn standard
Svar på tråden Hur blir man dagmamma idag?