• Kajak

Risgröt/julgröt/tomtegröt...

Ja den grötet har många namn...

Vilken mjölk använder ni till när ni ska göra gröt till barnen med känslig för mjölk?

// Julgröt-forever

• Svar på tråden Risgröt/julgröt/tomtegröt...
  • Kajak

Är det bara jag som undrar???

• Pysen

Använde man inte mjölken som är till för sådana barn... vad den nu heter?

• Tvåbarnsmorsan

Valios mjölk är ju bra, den har min sambo som är laktosintolerans.

♥ Pierre 2002 ♥ Saga 2007 ♥
  • Pysen
    Tvåbarnsmorsan skrev 2008-11-03 14:04:02 följande:
    Valios mjölk är ju bra, den har min sambo som är laktosintolerans.
    Valios - så heter den
  • FrökenBokmal

Jag använder havremjölk/solhavre eller rismjölk. Men det är mjölkprotein inte bara mjölksockret vi är försiktiga med.

• Mollan

Just risgrynsgröten tycker jag blir bäst om man kokar med rismjölk om man ska ha den helt mjölkfri. Annars använder jag aldrig rismjölk, men jag tycker det blir bäst färg och smak jämfört med t ex havremjölk. Jag kokar med en kanelstång också.

Om det bara är laktosfri man vill ha den funkar ju vilken laktosfri mjölk som helst bra.

• Kajak
    Mollan skrev 2008-11-03 20:49:55 följande:
    Just risgrynsgröten tycker jag blir bäst om man kokar med rismjölk om man ska ha den helt mjölkfri. Annars använder jag aldrig rismjölk, men jag tycker det blir bäst färg och smak jämfört med t ex havremjölk. Jag kokar med en kanelstång också.Om det bara är laktosfri man vill ha den funkar ju vilken laktosfri mjölk som helst bra.
    Rismjölk???

ja bra ide.

Den kan jag prova nästa gång jag kokar gröt.
    Tycker att hacremjölk smakar ganska mycket havre-aktig i gröt.

Tack för tips så jag ska testa den nästa gång.
  • Mollan
    Kajak skrev 2008-11-05 09:18:22 följande:
    Rismjölk???ja bra ide.Den kan jag prova nästa gång jag kokar gröt.Tycker att hacremjölk smakar ganska mycket havre-aktig i gröt.Tack för tips så jag ska testa den nästa gång.
    Ja, testa det. Havremjölk passar till det mesta - men inte risgrynsgröt, tycker jag.
  • Kajak
    Mollan skrev 2008-11-03 20:49:55 följande:
    Just risgrynsgröten tycker jag blir bäst om man kokar med rismjölk om man ska ha den helt mjölkfri. Annars använder jag aldrig rismjölk, men jag tycker det blir bäst färg och smak jämfört med t ex havremjölk. Jag kokar med en kanelstång också.Om det bara är laktosfri man vill ha den funkar ju vilken laktosfri mjölk som helst bra.
    En fråga...

Hur mycket rismjölk använder du?
    Nu tänker jag på den där portionen 2,5 dl ris ska koka med 5 dl vatten ca 10 min sen ska ris koka med 9-10 dl mjölk.

Använder du lika mycket rismjölk som det står på förpackningen?

Jag har risgröt på spisen, verkar som rismjölk gör gröt inte bli tjock, inte lika tjock om jag använder vanlig mjölk...
  • Elfva

Fungerar bra med oatly havremjölk, gröten blir inte lika vit, men den blir god Jag använder den på samma sätt som vanlig mjölk och i samma mängd...

• Maira

Är det så att barn inte ska äta sojaprodukter alls om de är allergiska mot mjölk? Annars kan jag, själv mjölkallergiker, rekommendera Alpro Sojas mjölk i den BLÅ förpackningen. Den är lite sötad och jag tror att den är smaksatt med lite vanilj också. Gröten blir riktigt god på den. Kanske det är okej med soja någon gång ibland?

• Kajak

Jag vet inte vad vår pojken är allergisk mot.
    Vi väntar på brev till barnklinken.

Pojken blir dålig i magen om han äter nåt mat med mjölk i.

Så vi testar nu att vara helt (nästan) utan mjölk till honom.

Så därför ville jag veta hur ni gjorde med risgröt.
    Jag är van med vanlig mjölk och vet ju exakt hur den reagerar med en viss mat men mjökkfri mjölk vet jag ingenting om.

Rismjölk är ingenting för oss så nästa gång vi kokar risgröt får jag testa med havremjölk, men jag vet inte vilken jag ska välja.
    Oately eller ICAs havremjölk.
    Vi får drick den under vecka så vi kan välja.

• Mollan
    Kajak skrev 2008-11-09 07:41:27 följande:
    En fråga...Hur mycket rismjölk använder du?Nu tänker jag på den där portionen 2,5 dl ris ska koka med 5 dl vatten ca 10 min sen ska ris koka med 9-10 dl mjölk.Använder du lika mycket rismjölk som det står på förpackningen?Jag har risgröt på spisen, verkar som rismjölk gör gröt inte bli tjock, inte lika tjock om jag använder vanlig mjölk...
    Jag kokar med vatten enligt paketet och sen brukar jag hälla i ungefär halva mängden mjölk/rismjölk och sen späder jag med mer alltefter det kokar så konsistensen blir lagom. Man kan även ta i en klick mjölkfritt margarin för att runda av smaken.
Svar på tråden Risgröt/julgröt/tomtegröt...