Risgröt/julgröt/tomtegröt...
Ja den grötet har många namn...
Vilken mjölk använder ni till när ni ska göra gröt till barnen med känslig för mjölk?
// Julgröt-forever
Ja den grötet har många namn...
Vilken mjölk använder ni till när ni ska göra gröt till barnen med känslig för mjölk?
// Julgröt-forever
Är det bara jag som undrar???
Använde man inte mjölken som är till för sådana barn... vad den nu heter?
Valios mjölk är ju bra, den har min sambo som är laktosintolerans.
Jag använder havremjölk/solhavre eller rismjölk. Men det är mjölkprotein inte bara mjölksockret vi är försiktiga med.
Jag kör mycket med skånemejeriets laktosmjölk! Den funkar bra.
Just risgrynsgröten tycker jag blir bäst om man kokar med rismjölk om man ska ha den helt mjölkfri. Annars använder jag aldrig rismjölk, men jag tycker det blir bäst färg och smak jämfört med t ex havremjölk. Jag kokar med en kanelstång också.
Om det bara är laktosfri man vill ha den funkar ju vilken laktosfri mjölk som helst bra.
Fungerar bra med oatly havremjölk, gröten blir inte lika vit, men den blir god Jag använder den på samma sätt som vanlig mjölk och i samma mängd...
Är det så att barn inte ska äta sojaprodukter alls om de är allergiska mot mjölk? Annars kan jag, själv mjölkallergiker, rekommendera Alpro Sojas mjölk i den BLÅ förpackningen. Den är lite sötad och jag tror att den är smaksatt med lite vanilj också. Gröten blir riktigt god på den. Kanske det är okej med soja någon gång ibland?
Jag vet inte vad vår pojken är allergisk mot.
Vi väntar på brev till barnklinken.
Pojken blir dålig i magen om han äter nåt mat med mjölk i.
Så vi testar nu att vara helt (nästan) utan mjölk till honom.
Så därför ville jag veta hur ni gjorde med risgröt.
Jag är van med vanlig mjölk och vet ju exakt hur den reagerar med en viss mat men mjökkfri mjölk vet jag ingenting om.
Rismjölk är ingenting för oss så nästa gång vi kokar risgröt får jag testa med havremjölk, men jag vet inte vilken jag ska välja.
Oately eller ICAs havremjölk.
Vi får drick den under vecka så vi kan välja.