• MarleneS

Matvanor för en 7 månaders bebis. Hur gör ni??

Min dotter är 7 månader nu i dagarna. Hennes matdag ser ut ungefär då här:

ca 08- frukost (gröt)

ca 12-13 lunch (lagad mat)

ca 16-17 ???

ca 19- kvällsmat (gröt)

nu till frågan. Vad ska jag ge henne där vid 16-17 tiden? i dagsläget får hon en banan och lite välling (hon vill inte dricka så mycket välling på dan)
    är det ok? eller ska hon ha lagad mat då också? en vän till mig ger sin pojke turkisk yoghurt och banan men hon gillar inte den yoghurten.

Förslag??

• Svar på tråden Matvanor för en 7 månaders bebis. Hur gör ni??
  • lotusblomman66

Jag har pratat med BVC om hur de små liven bör äta i denna ålder och vår dag har inte så många lagade mål mat som ni har. Men , men alla gör vi olika.
    Vi gör så här:

ca 8.00 välling

12.00 lagad mat

16.00 välling

20.00 gröt (om sonen är för trött välling)

• lotusblomman66

Glömde svara på frågan. Sorry =)
    Kan du inte ge fruktpure med yoghurt då? eller fruktpure med havre? Är ju lite mer mättande om hon inte vill ha välling. 

• gubbenhilfe

En dag hos oss ser ut ungefär så här:

8.00 en portion gröt
    11.30-12.30 en burk med puré och frukt till efterrätt
    15.00-16.00 banangröt
    17.00 mellis, yoghurt med banan eller fruktpuré (Om han är hungrig)
    19.00 välling

Min son är 6 månader och 3 veckor.

• Bobbenn

vid 8 mån ska dom äta 2 lagade och 2 mellanmål samt frukost.

Min dotter är 7 mån och äter så här

08 ammas

10 gröt

( sover)

14 pure stor burk

16 mellis fruktpure/ammas

(sover)

18:30 gröt

20 natt

från nästa månad ska vi försöka lägga in lagad middag efter em vilan oxå

• bimadrock

För min 8 månaders ser det ut såhär

kl 8 gröt

(sover en halvtimme)

kl 10 frukt

kl 12 Lunch lagad mat

(sover)

kl 15 mellis (yoghurt o banan eller liknande)

kl 18 middag lagad mat

kl 20 kvällsgröt

Men som skrivet innan så vid åtta månader behöver de två lagade mål om dan, så nu räcker det nog med mer frukt o välling. Finns ju även yoghurt med frukt på burk du kan prova

• sakarsirin

Lite OT och förlåt TS om jag snor din tråd lite men jag undrar när ska de börja äta med små bitar i maten för min son är 7 mån och 1 vecka och han hatar bitar i maten även om det råkar vara mini bit.. lagar egen mat..

• Bobbenn
    sakarsirin skrev 2008-11-03 09:56:54 följande:
    Lite OT och förlåt TS om jag snor din tråd lite men jag undrar när ska de börja äta med små bitar i maten för min son är 7 mån och 1 vecka och han hatar bitar i maten även om det råkar vara mini bit.. lagar egen mat..
    Ska och ska, när dom är mogna
  • lotusblomman66
    Svar på #4
    Vem är det som säger att de SKA äta så många gånger?
    Jag har pratat med bvc om att jag tycker att det är helt otroligt många måltider som bör ätas, om man läser i ólika broschyrer. BVC undrade var denna information kom ifrån och ´tyckte inte att det skulle ätas så mycket. Hon sa att mellanmålen skulle man vänta med tills ca 1 års ålder då barnen kanske bara sover en gång dagtid.
  • lotusblomman66

Men jag vill poängtera att alla barn är ju olika... Man måste ju anpassa såklart. Min son är nöjdast i världen och han äter "bara" var fjärde timme. Varför äta en massa om barnet inte är hungrigt? Men som sagt något annat barn kanske verkligen behöver alla dessa måltider.

Svar på tråden Matvanor för en 7 månaders bebis. Hur gör ni??