• MarleneS

Matvanor för en 7 månaders bebis. Hur gör ni??

Min dotter är 7 månader nu i dagarna. Hennes matdag ser ut ungefär då här:

ca 08- frukost (gröt)

ca 12-13 lunch (lagad mat)

ca 16-17 ???

ca 19- kvällsmat (gröt)

nu till frågan. Vad ska jag ge henne där vid 16-17 tiden? i dagsläget får hon en banan och lite välling (hon vill inte dricka så mycket välling på dan)
    är det ok? eller ska hon ha lagad mat då också? en vän till mig ger sin pojke turkisk yoghurt och banan men hon gillar inte den yoghurten.

Förslag??

• Svar på tråden Matvanor för en 7 månaders bebis. Hur gör ni??
  • Bobbenn
    lotusblomman66 skrev 2008-11-03 10:43:46 följande:
    Svar på #4Vem är det som säger att de SKA äta så många gånger?Jag har pratat med bvc om att jag tycker att det är helt otroligt många måltider som bör ätas, om man läser i ólika broschyrer. BVC undrade var denna information kom ifrån och ´tyckte inte att det skulle ätas så mycket. Hon sa att mellanmålen skulle man vänta med tills ca 1 års ålder då barnen kanske bara sover en gång dagtid.
    mitt bvc säger som jag skrev. vid 8 mån 5 mål om dagen varav 2 lagade
  • MsBeauty

vid 7 månader åt min son ersättning 4 gånger om dagen och en portion gröt. vi hade provat smakisar men det ville han inte ha förrän han var 8 månader.

• LinnMarcus

Min Marcus är drygt 8 månader och älskar att äta det mesta (än så länge).
    Hans matdagar ser ut ungefär så här:

08.00 Gröt till frukost.
    11.00 En liten burk puré till lunch och ibland lite frukt till efterrätt, sen vila.
    14.30 Gröt elller smörgås till mellis.
    17.00 Middag, puré.
    19.45 Välling före läggdags.

Dessutom äter han en liten flaska välling på natten fortfarande. Jag inbillar mig att han sover längre på mornarna om han är ordentligt mätt (vaknar ca 07.30). När jag läser här vad andra barn äter så låter det som att Marcus äter väldigt mycket, men han följer sin viktkurva och vi tycker att det funkar bra med dessa matrutiner både för oss och för honom.

• Mirilla

Min dotter är 7,5 månader och hennes dagar ser ut så här:

ca 8.00 gröt
    11-11.30 1 stor burk mat eller hemlagad mat + fruktpuré
    sover ca 2-3 timmar
    14-15 lite ersättning
    ca 17 gröt
    ca 18.30 välling
    sen godnatt

Det är meningen att byta ut ersättningen mot mellanmål, men vi ska köra slut på det vi har hemma först. Sen kommer det bli yoghurt, smörgås, frukt eller liknande på det målet. Hon får inte ett helt mål ersättning utan endast ca 100 ml för att sen orka äta kvällsmat.
    Detta har fungerat för oss ett tag nu.
    Tänkte även byta ut sista grötmålet mot vanlig mat när hon blir lite äldre. 

• minignagarn

Prova vanlig naturell yohurt!
    Min tjej på 7½ mån äter ungefär såhär..

6:30-7:00 gröt med katrinplommon

11:00 lunch (en burk mat + fruktpuré)

14:00 ca mellis (yoghurt med lite frukt eller ersättning)

17:30 middag (en burk mat eller mixad mat vi äter + fruktpuré)

20:00 välling

(sen ersättning, majskrokar och smörgåsrån under dagen om hon blir otålig i väntan på mat )

• Sarisen82

Verkar som om vår 6½ månaders (snart 7 månader ;)) äter MYCKET.
    Han äter gröt på morgonen, två mellis under dagen och två mål mat samt kvällsvälling. Följer sin kurva bra men har aningen knubbiga lår ;)

När vi introducerade gröt så började han vägra flaska (ammade inte) så därför har han ätit mat två gånger/dag rätt länge. Jag vet inte vad som är rätt men alternativet för oss hade varit att killen levde på gröt och det kändes inte helt ok..?

Som mellis äter han t.ex. ljust bröd med leverpastaj, ersättning(om det går - är lite olika från dag till dag), mosad banan, youghurt på burk från Nestlé osv..

• Myssan78

Min son är 8 månader på sön.
    Det blir lite olika när han äter sakerna varje dag.

Frukost: Välling ca 250 ml

Lunch: ibland gröt, ibland fruktpure med fullkorn(dessa småburkar)+smörgås, ibland matpuré.
    Detta beror på när han åt vällingen ibland äter han den kl 4 ibland kl 6.

Middag: matpuré + dessert eller frukt

Kvällsmål: ibland ersättning, men ska försöka börja ge honom ett mål mat till, men går inte ibland

Innan läggdags: välling ca 250 ml

Det har blivit lite hattigt med hans mat, ibland har han bara ätit lite när jag trott han varit hungrig, sen har han ätit lite senare.
    Någon som har något bra tips på hur jag ska göra för att det ska bli mera rutin på vad han ska äta och när?

Ibland när jag är borta funkar det bara att ge ersättning t ex efter babysimmet, lugnare för honom att få ersättningen i bilen, lite svårt med annan mat*S'

• Komänglar

Våran dotter som blir 7 mån om 1,5 vecka äter:
    7 vaknar och får ersättning, fortsätter att sova.
    9 kliver upp
    10 gröt
    11 vila ca 30-40 min
    13 liten burk mat+fruktpuré
    14 vila ca 30-60 min
    16.30 gröt
    17 vila ca 30 min, ibland hoppar hon över denna vila.
    19.30 välling
    19.30-20 sover för natten

Har testat att ge henne mat vid 16.30 men hon var inte riktigt redo för det än.

• MarleneS

Tack så jätte mycket för alla svar.

• baby87
    Sarisen82 skrev 2008-11-03 15:45:55 följande:
    Verkar som om vår 6½ månaders (snart 7 månader ;)) äter MYCKET.Han äter gröt på morgonen, två mellis under dagen och två mål mat samt kvällsvälling. Följer sin kurva bra men har aningen knubbiga lår ;)
    Min son är lika gammal som din o han får också 2mål mat under dagen
  • In the summertime

Äter era barn stora el små burkar??
    Viola äter lagad mat 2 gånger om dagen stora burkar. Men hon bajsar hela tiden så jag undrar om jag ger henne för mkt mat. Men hon gapar ju samtidigt glatt. Det behöver inte trugas för att hon sak äta.

• zilja

min snart 7 mån bebis äter så här : 

06 lr 07 : Gröt , katrinplmmon fruktpure¨

9 elle 10:  fruktpure

11 elle 12: Lunch burkmat en stor

14 lr 15. fruktpure. smörgåasrån . smörgås

17 burkmat

19..00 Gröt

har börjat idag o gett smörgås. verkar gå bra i små bitar =) 

dricker vatten til maten ! 

Vägrar välling.. och har slutat ammat.. 

• bergan

Min son är 6,5mån och äter idag så här:

05 ersättning
    07 1½ portion gröt
    09 frukt
    11.30 stor burk puremat + lite fruktpure + vatten
    14 ersättning 150ml
    17 1½gröt
    18.30 nattvälling 100ml

Om han vaknar på natten vilket han sällan gör men när han är sjuk så blir det ersättning

• Benjimom

Min son är 8a månader, jag lagar maten till honom själv och hans meny brukar se ut ungefär såhär:

Frukost: Gröt + frukt, ev. en macka.
    Mellanmål: Frukt, macka eller rån.
    Lunch: Hemmalagad mat t.ex. fisk i tomatsås med pasta
    Kvällsmat: Gröt och frukt

Sen ammar jag honom vid behov under dagen och om han äter en tidig lunch brukar han få yttligare ett mål lagad mat, men det beror på hur dagen ser ut.

Svar på tråden Matvanor för en 7 månaders bebis. Hur gör ni??