• Anonym (fotboja)

fotboja, hur funkar det?

Jag har en fråga om hur det funkar när man har fotboja?

måste man bara gå o jobba o sen hem o sitta där? inga besök ingenting?

*nyfiken* någon som har erfarenhet eller vet??

• Svar på tråden fotboja, hur funkar det?
  • Susiepie

Jag känner en som haft fotboja han fick åka till jobbet och hem en viss timma om dagen fick han gå och handla och så annars skulle han bara vara hemma men s klart kune vänner och bekansta komma som dom ville, fotbojan är kopplad till hemtelefonen tror jag det var!Så fick han göra kissprov ett par gånger i veckan!

Livet är fullt av kärlek!
  • Anonym (fotboja)

okej.. så vänner o sånt kan komma hem till mig då utan problem?
    Får man inga lixom "permissoner" som man har när man sitter inne?

• Spökpappan

Du får rikttider... dvs, har du en arbetstid som säger 07:30 - 16:00 så får du vara på jobbet under denna tid PLUS tiden det tar till/från arbetet.

Tror inställelsetiden är ca 15 minuter.. dvs, kommer du hem senare än 15 minuter efter förutbestämd tid så går larmet och då kommer plitarna. Samma gäller morgonen, dvs är du inte ute från ditt hem inom förutbestämd tid så plingar det till o du är rökt.

• Spökpappan

Anonym (fotboja) skrev 2008-11-03 09:32:31 följande:

okej.. så vänner o sånt kan komma hem till mig då utan problem?Får man inga lixom "permissoner" som man har när man sitter inne?
    Nej, du får inga permisioner... bojan sitter på så länge du avtjänar ditt straff och motagaren reglerar hur långt utanför ditt boende du kan gå under tiden du ska vara hemma. Du måste även ringa in och rapportera när du lämnar ditt hem samt när du kommer hem ifrån arbetet.
  • Anonym (fotboja)

så man MÅSTE gå hemifrån annars blir det problem?

• Susiepie

Du får inte permission men du kan ju ta hem vänner som vanligt!

Livet är fullt av kärlek!
  • Anonym (fotboja)

okej.. så det finns ingen "tidsgräns" för hur länge de får stanna?

• JbK

jag vet en som hade boja, han hade 1 dag i veckan han fick komma hem 1h senare, just för att handla, sen varje lörda och söndag hade han 3h han fick gå hemifrån med. Och jag var där i stort sett varje dag, finns ingen tidsgräns för att ha folk som hälsar på hemma...

• Spökpappan

Anonym (fotboja) skrev 2008-11-03 09:36:44 följande:

så man MÅSTE gå hemifrån annars blir det problem?
    Det beror ju på om du har ett jobb eller ej.
    Har du jobb = Ja, det måste du.
    Blir du sjuk och inte kan så får du ringa och begära att det kommer någon alt begära att få åka till en läkare. osv...
  • Anonym

Det låter nästan som om du vill sitta i fängelse. Det är väl väldigt generöst att du får avtjäna ditt straff hemma i ditt eget hem, där du kan ha ett socialt liv, du kan jobba osv.
    Permissioner behöver du väl inte, för du får ju redan vara hemma. Och man har ju inte fotboja för att man ska kunna gå på krogen eller gå och shoppa?

Anonym (fotboja) skrev 2008-11-03 09:32:31 följande:

okej.. så vänner o sånt kan komma hem till mig då utan problem? Får man inga lixom "permissoner" som man har när man sitter inne?
  • Anonym (fotboja)

Jag frågar för jag vill veta hur det funkar.
    O det förstår jag väl att man inte kan gå o shoppa o gå på krogen.

Självklart så avtjänar jag hellre mitt straff hemma än på en anstalt.

• Anonym (utredare)

Du måste ha en plan uppgjord innan. veta exakt när du ska gå hemifrån, när du ska vara på jobbet, när du ska gå hem och när du skall vara hemma. Skulle det vara strömavbrott tex på t-banan och du blir 10 min sen hem så måste du ringa och säga detta. IÖV (intensivövervakningen) enheten ringer SL och kollar att det stämmer... samma gäller tex trafikolycka eller annan trafikstockning.
    Beträffande ditt jobb måste en chef (av något slag) veta om att du avtjänar (detta för att det ska gå bra med ditt jobb och att denna person hjälper till att se till att du sköter dina åtaganden).
    Hemma eller på jobbet kommer hux flux en eller två från IÖV-enheten och begär urinprov på dig. Vägrar du åker du in i finkan omedelbart, samma gäller om du pissar positivt.
    Hemma har du husetväggar att hålla dig innanför. Du kan nog inte gå ut längre än en meter på din veranda för sen går larmet. det är uppmätt på metrar.
    Så under tex en månads fotboja gör du inget annat än går till jobbet och går hem, resten av tiden befinner du dig inomhus. Ett snesteg och du hamnar i en cell resten av tiden.

• Anonym (fotboja)

Anonym(utredare) Tack så mycket.

• Anonym

hej ts, jag har ganska nyligen avtjänat ett straff med fotboja, du får gärna fråga mej om du undrar nåt.

Svar på tråden fotboja, hur funkar det?