• trollet2

Dubbdäck på cykeln?

Funderar på att skaffa dubbdäck till cykeln, eftersom jag inte riktigt vill skiljas från den i vinter

Men, funkar det verkligen? Går det att cykla när det är halt då? Det känns som ett väldans meck att byta däck, om jag ändå inte kommer våga cykla...
    Någon som har erfarenheter?

• Svar på tråden Dubbdäck på cykeln?
  • bisektris

Det hade jag när jag cyklade till och från jobbet en vinter. Det var 7 km enkel väg, jag var höggravid och slutade jobba mitt i natten. Jag hade aldrig gjort det utan dubbdäck, och de fungerade jättebra.

• annawall

Var bor du då? Har cyklat många vintrar i Göteborg och det är ju ofta saltat så man klarar sig. Har aldrig hört någon som har dubbdäck på cykeln. Huvudsaken är nog att däcken inte är blankslitna. Tänker du dig typ mountainbikedäck?

• fröken sol

min mamma byter varje år. hon tycker det funkar super. själv gör jag det inte, men skulle nog om jag orkat :)

• trollet2
    Svar på #2
    När jag cyklade hem från jobbet inatt var det "bara" lite frost... Det gick definitivt inte att cykla, knappt att gå ens. Att det är saltat/sandat hjälper ju inte alltid, det kan bli rätt halt ändå. (varför skulle man annars ha dubbdäck/vinterdäck på bilen?)
  • trollet2
    Svar på #1
    Då låter det ju som att det funkar iaf. Då hamnar det nog överst på min "att göra lista", helt enkelt!
  • Majagräddnos

Dubbdäck på cykeln är bra! Känns mycket säkrare på vintern, även om man får cykla försiktigt ändå när det är riktigt halt.

Det du kan tänka på när du handlar är dock hur många dubb du har på däcket och var de sitter eller rättare sagt hur långt ut på sidorna de sitter. Vissa däck har två rader med dubb och andra kan ha tre eller ännu fler. När du svänger lutar du ju cykel lätt och då är det ju bar att ha dubbar som biter i även på kanten av däcket.

• Balehead

I cyklande vinterstäder som Umeå och Östersund är det jättevanligt med vinterdäck på cyklarna.

Svar på tråden Dubbdäck på cykeln?