• Himalya

vad ska jag baka med 800g mandelmassa som går ut imorrn?

behöver recept!!
    Som frågan i rubriken.
    Gärna sånt som kan frysas in och plockas fram när det kommer oväntade gäster.
    Släng fram era bästa recept med mandelmassa.

• Svar på tråden vad ska jag baka med 800g mandelmassa som går ut imorrn?
  • Raka Pungen

Och sen vill jag bara påpeka att mandelmassan DEFINITIVT inte blir oanvändbar direkt bara för att bäst före datumet går ut.

• jummie

Vanlig hederliga bullar med riven mandelmassa i mitten. Hur gott som helst!

• Himalya

Bra förslag men ni får gärna lägga med recept. :)
    Vet att den inte blir dålig direkt efter bäst före datumet gått ut. Har den legat nästan 1 år i kylskåpet så spelar nog inte några dagar till nån större roll. hehe

• Himalya

skriv gärna om dom går bra att frysa eller om man helst ska låta bli. Är inge bra på detta med att baka.

• Himalya

blir bullar ikväll iaf. Nåt mer man kan baka som går att frysa in?

• mimmi 1

potatisbakelser i långpanna! jättegoda rutor med riven mandelmassa ovanpå! går bra att frysa, men man måste styckfrysa dom först, innan man packar dom ovanpå varann i en burk, annars plattar man ihop mandelmasse-rivet....

här kommer receptet:

3 ägg
    3 dl socker.... vispas poröst
    1,5 hg smält margarin
    1,5 dl mjölk
    4,5 dl vetemjöl
    2 msk (drygt) bakpulver

häll i långpanna, grädda i 200 gr. 15 minuter

smörkräm:
    2 hg margarin
    2 dl florsocker
    3 tsk vaniljsocker
    2 dl marsankräm ( den gör du efter det som står på paketet)

blanda allt och bred över den kalla kakan
    riv 3 hg mandelmassa ovanpå kakan. går bäst om man håller rivjärnet ovanför kakan och river direkt på, sen fixar man till lite med gaffel.

till sist siktar man över kakao.
    (häll lite kakao i en tesil, och hacka lite med fingret på sidan, då kommer det lagom mängd)

ett tips bara när du gör smörkrämen, så den inte skär sej, är att använda rumstempererat margarin, och rumstempererad mjölk till marsankrämen. är ingr. för kalla, är det lätt att krämen blir lite grynig.

Jättegod! men fråga mej inte varför den heter potatisbakele!

• mimmi 1

ett tilläg till potatisbakelserna...
    när man gör smörkrämen... ta först margarinet i en bunke, rör ner florsockret, och vaniljsockret och rör tills det är krämigt, sen rör man lite försiktigt ner den färdiga marsankrämen, som man gjort i en egen skål...

såja, nu tror jag allt är solklart

• gagge

Bara rulla dom och doppa i mörk cholad med olika smaker, perfect ta fram från frysen, exepelvis till jul

Mina älskade två prinsessor!
  • Himalya

jaaa, potatisbakelsen har jag ätit en gång förut. Va super gott ju. Mozart kulor låter oxå gott. Går det bra att frysa hela korven med mandelmassa och plocka fram innan jul även fast den går ut imorrn?

• mimmi 1

ja det går bra att frysa hela "korven"

Svar på tråden vad ska jag baka med 800g mandelmassa som går ut imorrn?