• Emelianfian

Kan man göra något åt ischias? *har så ont*

Väntar mitt andra barn(vecka 31) och har fått stora problem med ischias. Det började för 1 månad sen ungefär och blir bara värre. Kan vissa dagar inte gå alls utan får släpa mig fram. Helt plötsligt så hugger det till i ryggen (som om nån satte i kniv i ryggen) och sen värker det och ilar i hela benet konstant. gråter mig igenom nätterna och kan knappt sätta mig ner på en stol. hur jag än gör så gör det ont.

Går det gör någonting åt det? Vet inte hur mycket mera jag klarar... börjat fundera på igångsättning så fort som barnet är klart och moget.

♥ Nellie dec -o7 ♥ Lillebror i magen BF jan -o9 ♥
  • Svar på tråden Kan man göra något åt ischias? *har så ont*
  • Anke

det kan vara en falsk ischias, men oavsett så tycker jag du ska kontakta en kiropraktor. finns många som behandlar gravida och jag kommer gå till en nästa vecka. (är i v.15 nu)

jag har problem med foglossning och det kan ge låsningar som gör skitont. jag har fortfarande kvar vissa låsningar och tänkte gå och fixa dom.

♥Nora 060810♥Bf 090503♥
  • Emelianfian

Jo har problem med foglossningar oxå.

Hur gör en kiropraktor för at fixa det?

• Triton2004

En sjukgymnast kan visa dig olika sätt att mildra ischiasen och du kan få ett bälte som hjälper dig när du är uppe och rör dig.

• Lilla näktergal

Det låter som foglossning. Mitt började så och då var jag bara i v 8!!!! Det är hormonellt styrt och inget du kan göra något åt. MEN det finns saker som kan underlätta för dig. Här är lite tips:

Akupunktur (kan ges efter v 30)
    TENS
    Höftbälte
    Glidlakan till sängen (gör att du kan vända dig lättare)
    Griptång så att du kan plocka upp saker från golvet, ta på dig strumpor osv
    Kryckor
    Rullstol

Sjukgymnast kan hjälpa dig med akupunktur, tens och höftbälte. Resten vänder du dig till en arbetsterapeut inom kommunen. Det kostar inget, jo om du behöver rullstol kostar det ca 300kr.

Det är grymt att ha det så, jag vet. Lycka till!

• Anke

knäcker lite

själva foglossningen går inte åtgärda, men han kan åtgärda låsningar som kan bli av foglossningen.

sjukgymnast kan hjälpa till med övningar och bälte för foglossningen.

♥Nora 060810♥Bf 090503♥
  • Emelianfian

har bälte men det hjälper inte. tycker jag får mer ont av det. sen har jag fått ett blad med övningar och dom hjälper inte heller.

• Lilla näktergal

Nä övningarna hjälper inte mot smärtan, men de kan öka blodcirkulationen lite plus att bäckenbotten behöver stärkas. Själv kunde jag nästan aldrig göra dessa övningar då ALLT gjorde ont. Jag fick gå på specialvattengympa, det var skönt och något lättare att röra sig. Men brukade få mer ont efteråt pga att det är lätt att röra sig för mycket i vattnet.

Du har inte fått känningar i framfogen än?

• Emelianfian
    Lilla näktergal skrev 2008-11-03 15:25:23 följande:
    Nä övningarna hjälper inte mot smärtan, men de kan öka blodcirkulationen lite plus att bäckenbotten behöver stärkas. Själv kunde jag nästan aldrig göra dessa övningar då ALLT gjorde ont. Jag fick gå på specialvattengympa, det var skönt och något lättare att röra sig. Men brukade få mer ont efteråt pga att det är lätt att röra sig för mycket i vattnet. Du har inte fått känningar i framfogen än?
    framfogen???
  • Glass

Tens hjälpte mig otroligt mycket!

Jag har ingen sidfot...
Svar på tråden Kan man göra något åt ischias? *har så ont*