• lina1986

1 åring som är sjuk och inte vill äta, tips vad man kan ge och göra

lilleman är så sjuk har idag, vaknade med 38,8 i feber fick alvedon, sen i ef givk febern upp till 40,2.
    ringde in till barnakuten för att få lite rådgivning, han har slagit och dragit sej rätt mycke i ena örat (inte idag) så jag tänkte det kunde vara öroninflamation eller nått, men lärkaren tyckte det var för tidigt att komma in idag, gav inte febern med sej så skulle vi komma in.
    nu sover han igen å ja tänkte ta tempen igen när han vaknat.

han dricker inte så mycke hur mycke jag än försöker ge honom, äter inte så bra.

så har ni några bra tips som jag kan göra eller något jag kan prova att ge honom, så han får i sig något.

välling har han tagit, gjorde 200 ml men han åt ca 150 ml.

tacksam för tips

• Svar på tråden 1 åring som är sjuk och inte vill äta, tips vad man kan ge och göra
  • korven72

Fortsätt att ge välling och VATTEN... FÖrsök med lite fruktpuré och sånt som lätt går ner... =)

• ludde1

is glass  eller vanlig vaniljglass svalkar också ner lilleman lite.

lite vatten då och då på en tesked 

På barn avd på sjukhuset å barnakuten så snålar de inte på piggelin. när barnen har feber.

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥Jonathan♥ & ♥Lydia♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • 1638

saft kan man få ge om barnen är sjuka, barnen behöver även socker om de inte äter så bra. Man kan då även ha i lite salt i vattnet, svettas de o kissar så behöver kroppen även salt.
    Bättre att ge lite o ofta än att fokusera på hur mkt de får i sig....

We´ll never walk alone.....
  • lina1986

tack nu har han vaknat å nu har han 40,2 igen ska försöka ge honom något

• ludde1

ha koll på hur mycket han får i sig så han inte får vätske brist. om han kissar å hur mycket det kommer och om det luktar starkt

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥Jonathan♥ & ♥Lydia♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • MrsNash

Nyponsoppa och blåbärssoppa brukar fungera för min lilla tös när hon är sjuk, finns ju varianter med inget socker eller väldigt lite socker i.
    Nu när din lille e så sjuk så är huvudsaken att han får i sig vätska, oavsett vart det kommer ifrån. Får han i sig välling e ju det jättebra, det är ju 2 dl vätska.

• Molle80

Hej

Vi har det likadant här. FIsen hade över 39 graders feber igår och slog sig/drog sig i örat. Vi åkte till jourläkarcentralen med honom igår kväll och läkaren kikade i öronen men såg inget.. Bara en mega-vaxpropp i ena örat. Tog halsodling och sänka som var bra. Läkaren tittade då ytterligare en gng i örat med vaxproppen oc kunde då se att han var röd bakom vaxet, kunde dock inte se om det var på väg att utvecklas, eller redan var, öroninflammation. Fick penecillin och Brufen mot smärta. Han VÄGRAR äta.. Älskar i vanliga fall mat i alla dess former, men nu vägrar han både mat, macka och gröt.. Vatten dricker han som tur är och lite välling får vi i honom men det är inte mycket...
    Han har tidigare aldrig reagerat såhär när han varit sjuk men nu så..
    Är det fler som har/ har haft det så?? Att de totalvägrar mat av alla dess slag när de haft öroninflammation fast de i vaniga fall älskar mat?

• lina1986

hej! Molle80

vi fick åka in till barnakuten igårkväll för han hade så ont, de kollade i båda öronen och i halsen, det var viss rodnad i båda öronen och i svaljet, de sa att med alvedon o ipren så skulle de reda ut sej, han fick Brufen o sen fick vi åka hem.

natten har varit fruktansvärd, han har gråtigt och varit lessen hela tiden, han har slumrat till enstaka gånger.

det har varit så här hela dagen idag, han har slagit sej mot örat och dreglar hela tiden, han har druckigt mycke vatten som tur är och lite välling då å då, sambon fick komma hem från jobbet vid 10 då jag var helt slut.

jag ringde ner till vårdcentralen och berättade hur allt stog till, vi fick en tid kl 15.00.

läkaren tog emot oss, en helt underbar man som tyckte vi hade blivit helt fel behandlade inne på akuten, han kollade båda öronen och halsen o visst det var både halsfluss och öroninflamation i vänster öra. usch inte konstigt han hade ont i natt och idag juh

usch så jobbigt när de blir sjuka de här små liven

• Molle80

Hej Lina1986
    Vad skönt att få komma till en läkare som verkligen tar sig tid och bryr sig om en! Dessa *** läkare som bara kikar lite snabbt.. blir vansinnig!!!
    Idag har arit lite bättre än gårdagen men han vägrar fortfarande att äta, biter sig själv i tröjärmen heeela tiden å dreglar massor, men kan inte se några nya tänder... Dessutom har hans bajs blivit helt SVART -kanske är det att han bara fått i välling, att det gör att bajset blir svart- men man blir ju urorolig!!
    Usch, detta är inte alls skoj, till tåga på allt blir vår prins ett år på fredag, tänk om han inte är frisk och fortfarande inte äter på sin första födelsedag.. Mammas hjärta värker..

• MrsNash

Lina - va skönt att ni fick hjälp! Testa och bulla upp kuddar så han halvsitter och sover, för trycket i öronen blir ju värre ju planare man ligger ner. Hoppas medicinen hjälper snabbt!

• lina1986

han mår redan bättre! han sover sååå gott nu

• lina1986

Molle80

Melvin hade med svart bajs idag, varför vet jag inte han dricker med bara välling nu, kanske är medicinen som gör det... HOPPAS verkligen din lille blir bättre nu när hans ska fylla 1, det är ju en stor dag

jo man skulle bara vilja krypa in i deras kroppar, och ta väck allt det som gör ont

• Molle80

.. lina1986...
    Jag checkade Fass och av Brufen var en vanlig biverkning att man fick svart bajs - så fick vi svar på den frågan!
    Idag mådde Elias mycket bättre, han sov hela natten igårnatt o han har t o m ätit idag -en helt ny prick!!! Hoppas att det håller i sig nu så han är kry å pigg på sin födelsedag!
    kram kram

• lina1986

Molle80

skönt att höra!
    hoppas me det håller i sig nu.

idag ligger gubben å e små kraslig, tydligen blivit lite smittad.
    hoppas inte jag åker på något, har inte tid att vara dålig

lilleman fylle me 1 nu den 25 nov, så då får vi se till att alla är friska å krya

men de e skönt att han är på bättringsväg

kram kram

Svar på tråden 1 åring som är sjuk och inte vill äta, tips vad man kan ge och göra