• Marlene

Från ersättning till välling?

Varför byta ut ersättningen?

• Marlene

Skulle du själv äta/dricka så mycket välling, om du dessutom ger gröt så blir ju ganska stor del av näringsintaget baserat på gröt/välling

Princess1982 skrev 2008-11-03 19:13:52 följande:
    Tycker att välling känns mer mättande. Har hört att de sover bättre på nätterna om de äter välling innan de går och lägger sig. Hon känns inte riktigt nöjd med NAN längre. Ökar ökar hela tiden men det kommer mest upp igen. Hon kräks aldrig så med maten som hon gör med ersättningen!Sen är det faktiskt en kostnadsfråga. Välling är 70 kr billigare än NAN 2.
  • Marlene

Jo jag vet att det finns en norm som säger max 3 gröt/välling mål per dag. Men personligen så skulle jag inte äta mer än 1 max

jordgubbe0812 skrev 2008-11-03 20:15:04 följande:
    Svar på #10Fast välling morgon och kväll är väl inte så mycket. 5 dl välling/gröt är den rekomendationen jag läst. Det är 3 välling/gröt mål i omdagen i exemplen i matpappren jag fick från BVC.
  • Marlene

För att jag inte tycker att så stor del av ett barns näringsintag bör bestå av gröt och välling. Man kan ju ge ersättning tills barnet är 1 år

vinterbabyn skrev 2008-11-03 20:29:40 följande:
    varför inte? undrar bara för jag har matvrak hemma.. första åt som 7 månaders.. frukost; gröt+ersättninglunch;stor burk hemlagat mat+ersättningmellis; babyoghurtmiddag;stor burk mat+ersättningkvällsmat; dubbelportion barngröt+ersättning200ml välling som efterrätt om en stund
  • Marlene

Fast jag tycker inte att mjölk och olika mjöler och tillsattser är speciellt bra

Tullemi skrev 2008-11-03 20:49:11 följande:
    Gröt och välling är ju näringsmässigt bra att ge till barnen. Sen kanske jag som vuxen inte vill ha gröt och välling, men så kan man ju inte tänka . Jag vill knappast ha ersättning heller ju...
  • Marlene

och bröstmjölk är nyttigare än välling... ersättningen är ju gjord för att efterlikna bröstmjölk

Lysmasken skrev 2008-11-03 22:47:23 följande:
    OT, men ersättning är inte alls bättre än välling. Det är mer järn och näring i välling än i ersättning.
  • Marlene

Fast bröstmjölken är inte jätte fet, den kan ju vara näringsrik ändå

Lysmasken skrev 2008-11-04 08:44:56 följande:
    Självklart är bröstmjölk nyttigare, men vad ska man göra om man inte producerar bröstmjölk pga olika orsaker...Man får ju då ge ersättning men den blir inte fetare som bröstmjölk blir. Bröstmjölken anpassar sig efter barnet hela tiden man ammar men det gör inte ersättningen.
Svar på tråden Från ersättning till välling?